RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consument nog niet bereid om veel data te delen

icon
Algemeen8 februari, 2016

De Nederlandse consument is nog niet helemaal klaar om al zijn data te delen met retailers. Volgens een rapport van ABN Amro is die bereidheid de voorbije twee jaar zelfs sterk gedaald. Klanten willen vooral weten waarvoor de informatie wordt gebruikt.

 

Lagere bereidheid bij oudere consumenten

Zo zegt 70 procent van de ondervraagden dat ze hun persoonlijke informatie wel willen delen met een retailer, als die transparant is over het gebruik ervan. Ze verwachten wel een tegenprestatie in de vorm van een financieel voordeel, zoals bijvoorbeeld een korting. Consumenten delen ook sneller hun informatie met lokale, zelfstandige handelaars.

 

57 procent van de consumenten zegt zijn persoonlijke informatie niet te willen delen met fysieke winkels. Bij webshops ligt dat aantal zelfs op 60 procent. Hoe ouder de ondervraagde, hoe minder zin hij of zij heeft om zijn data te delen.

 

Bij consumenten die dertig jaar of ouder zijn, is de bereidheid de voorbije jaren het sterkst gedaald. Dat is waarschijnlijk het gevolg van nieuwe marketingtechnieken, waarbij advertenties worden getoond op basis van surfgedrag. Heel wat consumenten beschouwen dat nog steeds als een inbreuk op hun persoonlijke privacy.

 

Vertrouwen is belangrijk

Klanten zullen ook sneller informatie delen met bedrijven die ze vertrouwen, als ze tenminste weten waarvoor die informatie wordt gebruikt. Volgens ABN Amro weet maar liefst 54 procent niet waarvoor die data wordt gebruikt.

 

Dat vertrouwen belangrijk is, is goed nieuws voor lokale handelaars en ketens die hun service op een meer persoonlijke basis aanpakken. Ook fysieke retailers hebben een streepje voor op online winkels op dat vlak.

 

“Data-analyse leidt door nieuwe technologie steeds vaker tot succesvolle resultaten, maar big data is geen tovermiddel. Het kan retailers nieuwe inzichten bieden om hun omzet en winstgevendheid te verbeteren, maar zij zullen wel transparant met consumenten moeten communiceren. Zo moeten ze duidelijk maken waarom zij data verzamelen en hoe zij de privacy van klanten beschermen”, benadrukt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro.

 

“Retailers doen er goed aan klein te beginnen. Als retailers acties stapsgewijs ondernemen, zijn de mogelijkheden groot. Met als voorwaarde dat het verzamelen van data aan concrete doelen is gekoppeld en dat deze doelen duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten. Daarbij moet de veiligheid van klantgegevens gewaarborgd zijn.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN