RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnJDE Peet'sKraft HeinzMondelez
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn botst met Kraft Heinz en JDE Peet’s

icon
Food20 januari, 2025

Door een conflict tussen Albert Heijn en fabrikanten JDE Peet’s, Kraft Heinz en Mondelez zijn er lege schappen bij de Nederlandse marktleider. Merken als De Ruijter en Douwe Egberts zijn er nauwelijks meer verkrijgbaar.

Zoveelste in de rij

Eerder had Douwe Egberts-producent JDE Peet’s het al aan de stok met Colruyt in België, runner-up Jumbo in Nederland en Aldi en Edeka in Duitsland. Zoals te verwachten gaat de koffiereus nu dus ook in de clinch met Albert Heijn: in heel wat supermarkten zijn de schappen inmiddels leeg, merkt Distrifood in een steekproef. Ook online ontbreken veel producten.

Hetzelfde geldt voor de hagelslag van De Ruijter, een onderdeel van Kraft Heinz, en ook Mondelez-producten blijven hier en daar weg uit de supermarktrekken. De jaarlijkse onderhandelingen met de merkfabrikanten verlopen op het scherpst van de snede, zoals Jumbo-topman Ton van Veen vorige week aangaf tegenover de RetailDetail-redactie.

Beide partijen hebben het ervoor over, zo blijkt. De merkproducenten zien de groei dalen en willen daarom de marges verhogen, terwijl de hevige onderlinge concurrentiestrijd de supermarkten net tot kostenbesparingen en prijsverlagingen noodzaakt. Die lege schappen hebben Jumbo vorig jaar trouwens toch maar “minder dan 0,1% marktaandeel” gekost, berekende Van Veen nog.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Voormalig Lidl-topman aan de slag bij Ahold Delhaize

    Tim Bork, voormalig inkoopdirecteur bij Lidl, wordt commercieel directeur bij Ahold Delhaize Europa & Indonesië. De topman belooft zijn “betaalbaarheids-DNA” in te zetten bij zijn nieuwe werkgever.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een winkelcentrum: in het hart van Wijnegem Shop Eat Enjoy, recht tegenover McDonald’s.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN