RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags koffie
  • Bedrijven Starbucks
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Starbucks toont eerste tekenen van herstel ondanks dalende omzet

icon
Food29 januari, 2025

De omzet van Starbucks daalde in het eerste kwartaal minder dan verwacht. De strategie van nieuwe CEO Brian Niccol om de koffieketen weer op de rails te krijgen, lijkt de eerste kleine succesjes te boeken.

Terug naar de basis

Starbucks rapporteerde in het eerste kwartaal van het boekjaar een minder sterke daling van de vergelijkbare omzet dan analisten hadden verwacht. De omzet van 9,4 miljard dollar (9 miljard euro) betekende een daling van 4%, maar klopte toch de prognoses. Ook de winst per aandeel van 0,69 dollar was net iets beter beter dan de verwachte 0,68 dollar.

Niccol, die eerder tex-mexketen Chipotle succesvol transformeerde, wil met Starbucks terug naar de basis. Bij zijn eerste ingrepen horen een vereenvoudigd menu, de herintroductie van herbruikbare keramische kopjes en vooral het terugdringen van de lange wachttijden. Het streefdoel: minder dan vier minuten wachten per bestelling.

Zo’n 100 miljoen verdiend

Uit strategische overwegingen heeft Starbucks ook besloten om in 2025 geen verdere prijsverhogingen door te voeren, ondanks de fors gestegen koffieprijzen. Minder populair is daarentegen de beslissing om alleen nog betalende klanten gebruik te laten maken van de zitplaatsen en toiletten in de koffiebars. “Hoewel we pas één kwartaal bezig zijn met onze ommekeer, ondernemen we snel actie binnen de ‘Back to Starbucks’-inspanningen en zien we een positieve respons”, meent de topman echter.

Zelf loopt de CEO vooral in het oog omwille van zijn royale verloning. Niccol ontving in zijn eerste vier maanden bij het bedrijf 96 miljoen dollar (meer dan 90 miljoen euro) én een bonus van vijf miljoen dollar na slechts een maand in dienst. Eerder kreeg hij kritiek omdat hij in Zuid-Californië blijft wonen en telkens met een bedrijfsjet naar het hoofdkantoor in Seattle reist.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Hamburgerketen Manhattn’s zoekt franchisepartner in Nederland

    Van de huidige elf vestigingen wil de Belgische hamburgerketen Manhattn’s snel doorgroeien naar veertig restaurants, ook in het buitenland, met franchisingpartners in Frankrijk en Nederland.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Mondelez daagt Aldi voor de rechter wegens “schaamteloos kopiëren”

    Verpakkingen van enkele Aldi-huismerken in de Verenigde Staten vertonen een misleidende gelijkenis met die van onder andere Oreos en Chips Ahoy, meent fabrikant Mondelez International, die een schadevergoeding eist.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN