RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Entertainmentmarkt kent opmars in laatste kwartaal 2015

icon
Elektro18 februari, 2016

In het laatste kwartaal heeft de entertainmentsector in Nederland een flinke omzetstijging van 10 procent gekend. GfK wijst die groei vooral toe aan het succes van de PlayStation 4 tijdens het eindejaar en de opmars van de digitale abonnementen.

 

Streaming steeds populairder

De voornaamste groeier binnen de consumentenelektronica was de gamesmarkt, waarbij de homeconsoles een groei kenden van 25 procent. Dat is voor het grootste deel te danken aan de PS4, aangezien de helft van de softwareverkoop in het vierde kwartaal voor de console van Sony was. De best verkopende games waren titels uit de reeksen FIFA, Call of Duty en Grand Theft Auto. Dat schrijft Entertainment Business.

 

Ook video-on-demand blijft stevig doorgroeien. 40 procent van de internetgebruikers ouder dan 13 jaar zegt over zo’n abonnement te beschikken. Netflix blijft het grootste marktaandeel hebben met 58 procent van de gebruikers. Consumenten kiezen er ook steeds minder voor om films of afleveringen van series per stuk te huren. De fysieke verkoop van films en series doet het daarentegen minder goed. Die is in het vierde kwartaal van 2015 met bijna 20 procent gedaald.

 

38 procent van de internetgebruikers maakt gebruik van muziekstreamingdiensten, zoals Apple Music, Spotify en Google Play Music. Spotify blijft hier wel de markt overheersen met een marktaandeel van maar liefst 86 procent. 22 procent van de gebruikers zegt ook nog steeds illegaal muziek te downloaden.

 

Muziek blijft in de winkel wel nog steeds verkopen en dankzij het succes van de nieuwe albums van Marco Borsato en Adele is de verkoop er zelfs met 10 procent op vooruitgegaan. Ook de verkoop van vinyl blijft groeien.

 

Ook groei bij telecom

GfK bekeek ook de andere non-foodmarkten in Nederland en daaruit viel op dat naast de entertainmentsector ook bij telecom (+10 procent) en doe-het-zelf (+6 procent) sprake is van een mooie groei. Binnen telecom groeide de markt van mobiele accessoires met 24 procent. Voor de doe-het-zelfsector is dit al het derde kwartaal op rij dat er sprake is van groei.

 

Minder goed nieuws was er voor de markten fietsen (-20 procent), consumentenelektronica (-2,6 procent) en fashion (-2,6 procent).

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN