RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lingeriegroep Van de Velde op zoek naar nieuwe CEO

icon
Mode25 februari, 2016

Eind dit jaar stopt Ignace Van Doorselaere als topman bij de Vlaamse lingeriegroep Van de Velde, bekend van onder meer Marie Jo. Wat niet wil zeggen dat 2016 een jaar van stilstand wordt, integendeel zelfs.

 

Na 12 jaar “aan iets anders toe”

Ignace Van Doorselaere, de 56-jarige topman van Van de Velde, stapt eind dit jaar op bij de lingeriegroep uit het Oost-Vlaamse Schellebelle. Dat werd gisteren vernomen bij de presentatie van overigens alweer knappe jaarresultaten: Van de Velde boekte in 2015 een omzet van 209 miljoen euro (+5,3%) en een recurrente groepswinst van 41 miljoen euro (+20,7%).

 

Van Doorselaere kwam in maart 2004 over van bij brouwerij AB InBev en leidde de lingeriegroep tot eind 2014 in duo met Herman Van de Velde, kleinzoon van de stichters. Het voorbije jaar deed hij het alleen, maar nu is het welletjes geweest: “Ik zat twaalf jaar in bier, twaalf jaar bh’s, nu is het tijd voor iets anders. Maar ik heb nog geen idee wat. Ik zal iets hebben met het cijfer 12 of ik heb schrik van het cijfer 13. Ik weet het niet.”

 

De zoektocht naar een nieuwe CEO is inmiddels opgestart. Die zoekt de groep volgens Herman Van de Velde buitenshuis.

 

Tupperwareparty’s en ‘experience centers’

Het nakende vertrek van Van Doorselaere betekent niet dat 2016 een jaar van complete stilstand wordt. De lingeriegroep gaat dit jaar meer dan ooit experimenteren met nieuwe distributiekanalen.

 

Vorig jaar begon Van de Velde in Frankrijk met homeparty’s à la Tupperware. “We hebben er een vijftiental gedaan en de testen vallen goed mee naar omzet en nieuwe consumenten die we bereiken. De bedoeling is dat we daar samen met zelfstandigen een systeem rond opbouwen”, zei Van Doorselaere. Binnenkort wordt het concept in Duitsland opgestart en “wellicht later” komt ook België aan de beurt.

 

Van de Velde gaat ook experimenteren met ‘experience centers’, waar consumenten de collectie kunnen komen passen maar niet fysiek kopen. Ze zouden de setjes daar wel online kunnen bestellen en laten leveren, wellicht bij een boetiek, “want boetieks blijven essentieel, zeker in eigen land”.

 

Intussen denkt een twaalfkoppig team ook na over de uitdagingen die de disruptieve economie kan bieden, bijvoorbeeld over hoe scanningstechnieken of ‘big data’ vrouwen kunnen helpen bij de keuze van gepaste lingerie. “Het kanaal dat we blijven volgen, is het paskamerconcept”, zei de afscheidnemende CEO. “Maar het biedt ongelooflijk veel mogelijkheden als je de paskamer niet meer ziet als een fysieke ruimte, maar als een concept.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN