RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Huismerken blijven groeien dankzij vers en kwaliteit

icon
Food9 maart, 2016

Huismerken blijven een groeiende markt, vooral dan dankzij vers en discount. De harddiscounters Aldi en Lidl voeren het speelveld aan, bleek uit het derde nationale Private Label Congres.

Focus op kwaliteit houdt aan

Er ontstaat een nieuwe koers voor huismerken, stelde Business Insights Director IRI Nederland Sjanny van Beekveld tijdens de bijeenkomst. De totale omzet uit huismerken in Nederland bedroeg vorig jaar 15,1 miljard euro. Deze groeiende markt wordt aangedreven door producten in vers en vanuit discount, blijkt uit IRI-cijfers.

 

Ook de focus op kwaliteit houdt aan: huismerken aan de bovenkant van de markt nemen in aandeel toe (+2%), terwijl de onderkant van de markt 5% verliest.

 

Markt fragmenteert

De defensieve strategie van serviceretailers om afvloeiing naar discount te stoppen is mislukt, concludeert Van Beekveld: “De gehele discountsector focust op kwaliteit. Servicesupermarkten zijn meer op vers gaan spelen. Bovendien fragmenteert de foodretailmarkt en ontstaat meer afvloeiing naar andere markten. Nieuwe spelers zoals Van der Valk Versmarkt, Picnic, Markthal Rotterdam en foodmarkten maken de roep naar onderscheid in private label groter. Inmiddels wordt 20 procent van de totale supermarktomzet op andere locaties gekocht. Er valt dus winst te behalen met private label en meer omzet.”

 

Het aandeel huismerken in droge kruidenierswaren (dkw) stabiliseert momenteel: vorig jaar daalde het aandeel naar 26,9%, een daling die al in 2012 werd ingezet. De crisis werd toen voelbaar en servicesupermarkten moesten een antwoord ontwikkelen op de huismerken van de discounters.

 

Opmerkelijk is dat het aandeel huismerken met 28% in grotere supermarkten hoger is dan in de kleinere winkels (26%), dankzij de grotere assortimenten. De kleine buurtsupermarkten wonnen in de afgelopen twee jaar weliswaar 0,4% in aandeel met huismerken, maar ze verliezen momenteel 31 miljard euro omzet.

 

Ruimte voor waarde toevoegen

De defensieve reactie van retailers, de focus op kwaliteit van discounters, de focus op vers van serviceretailers en de druk op huismerken in droge kruidenierswaren: het zijn allemaal ontwikkelingen die een nieuwe koers in huismerkenstrategie noodzakelijk maken. Van defensief naar offensief betekent een strategie met meer onderscheid brengen, marktafvloeiing tegengaan en vooral waarde toevoegen aan de supermarktbusiness, aldus Van Beekveld.  

 

Nederland kent een laag prijsniveau voor eigenmerkproducten in dkw: een mandje met dit soort artikelen kost in Nederland 15 euro, liefst een derde goedkoper dan eenzelfde mandje in het Verenigd Koninkrijk, waar het omgerekend 21,44 euro kost.

 

‘Smart shopping’ past in tijdsgeest

Smart shopping in foodretail past in de tijdsgeest, net als boeken bij Ryanair en kleding kopen bij Primark, ziet professor Jan-Benedict Steenkamp, hoogleraar marketing aan de University of North Carolina. “Nederlanders hechten weinig belang aan merken. Leveren andere spelers niet de juiste waarde, dan winnen harddiscounters.”

 

Serviceretailers ontwikkelden huismerkconcepten om consumenten te  binden. “Deze producten zijn echter soms minder van kwaliteit of ze kosten te veel marge in de operatie van de formule. Bied als retailer privatelabelproducten aan die in kwaliteit minimaal gelijk zijn aan die van huismerkproducten van discounters”, adviseert hij.

 

“Winnen serviceformules met private label op kwaliteit, dan kunnen zij een hogere prijs vragen. Kwaliteit wordt gewaardeerd. Het percentage kwaliteitsbewuste consumenten in Duitsland steeg vorig jaar van 49 naar 53 procent. Deze shoppers kopen minder bij harddiscounters en meer bij fullservice-supermarkten”.

 

Huismerken met goede kwaliteitsstandaard

Actiepunten voor retailers zijn volgens Steenkamp huismerkproducten met een goede kwaliteitstandaard en een balans tussen winkelmerken en A-merken. Deze is echter te ver doorgeslagen naar de huismerken: formules willen via aankoop van huismerkproducten loyaliteit bouwen voor de formule. “Wanneer consumenten er veel huismerken kopen, geven zij er ook meer uit”, is de gedachte, maar dit beeld klopt niet: “Consumenten die veel huismerken kopen zijn prijskopers bij meerdere formules.”

 

Retailers kunnen deze trend keren door onder meer een betere balans tussen huismerken en A-merken te hanteren, de huismerkoperatie eenvoudiger te maken en een sterke kwaliteitsstandaard in eigen merken te brengen.

 

Ook de winkelgrootte is bepalend voor serviceretailers: een grotere winkel met complete assortimenten trekt consumenten met tijdsdruk, met name jongeren. Blurringconcpten bieden eveneens tegenwicht voor serviceretailers, aldus Steenkamp: de combinatie van retail en horeca is door harddiscountformules niet te kopiëren vanwege de kleinere winkeloppervlakte.

 

Meer informatie over het congres via www.privatelabelcongres.nl

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2025
    Belgische bierconsumptie daalde met een vijfde in tien jaar

    Belgen drinken zowat 20% minder bier dan tien jaar geleden, en tegelijk staat ook de bierexport onder druk – nu nog meer door de nieuwe Amerikaanse invoertarieven op aluminium. Ondanks die perfecte storm blijven de brouwers investeren.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Blokkades bij Lidl wegens “ondraaglijke” werkdruk

    Werknemers van Lidl blokkeren vanochtend de vijf Belgische depots van de discounter wegens de werkdruk, die ze “onhoudbaar” noemen. Daardoor is de bevoorrading van de winkels volledig stilgelegd. De vakbonden eisen dat de directie met een concreet plan komt om de situatie te verbeteren, anders volgen mogelijk stakingen in de...

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Ook Rémy Cointreau getroffen door tarieven

    De Franse drankengroep Rémy Cointreau, bekend van Rémy Martin en de likeur Cointreau, beleeft zware tijden. De kelderende cognacverkoop en de geopolitieke onzekerheid deden zowel de omzet als de winst de dieperik in storten.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN