RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ColruytProcter & Gamble
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Daar is het volgende prijsconflict: geen Pampers bij Colruyt

icon
Food11 maart, 2025
  • © RetailDetail
  • © RetailDetail

(Update) Lege rekken op de babyafdeling in de winkels van Colruyt wijzen op moeilijke prijsonderhandelingen met Procter & Gamble, de producent van Pampers. Het is de zoveelste boycot in een reeks.

“Het gaat de goede richting uit”

“Beste klant, dit product is tijdelijk niet beschikbaar. Wij onderhandelen met de leverancier om u de laagste prijs te kunnen blijven aanbieden. Bedankt voor uw begrip.” Niet voor het eerst verschijnt deze mededeling in de winkelrekken bij Colruyt. De lege schappen op de babyafdeling wijzen op een prijsdiscussie met Procter & Gamble, de producent van Pampers, zag RetailDetail bij een bezoek aan een winkel dinsdagavond.

Een woordvoerder van Colruyt bevestigt dat de retailer in overleg is met Procter & Gamble over Pampers: “Met het merendeel van onze leveranciers lopen de onderhandelingen zeer constructief en komen we tot een akkoord waar beide partijen tevreden mee zijn. Met sommige leveranciers lopen de gesprekken soms wat moeizamer. Dat is op dit moment het geval met Procter & Gamble, waar Pampers onder valt. We blijven, met ons volledige team van ervaren aankopers, uiteraard constructief verder onderhandelen en zijn ervan overtuigd dat we tot overeenkomsten zullen komen, zoals dat elk jaar het geval is. Momenteel gaat het ook de goede richting uit: we geven daarom ook geen verdere inhoudelijke toelichting over het verloop van die overlegmomenten, noch over de inhoud ervan.”

Ook Delhaize is nog in discussie met P&G, maar daar is geen sprake van bevoorradingsproblemen. Houtpulp, de belangrijkste grondstof voor luiers, is flink duurder geworden sinds de oorlog in Oekraïne.

Forse prijsverhogingen

Het gebeurt wel vaker dat een fabrikant de leveringen stopzet of een retailer de bestellingen opschort om druk te zetten op onderhandelingen over de inkoopprijzen. Pas twee weken geleden bereikte Colruyt een akkoord met JDE Peet’s, de eigenaar van koffiemerken als Douwe Egberts en Senseo, na een prijsconflict dat in december begon.

Producten van JDE Peet’s ontbreken nog steeds bij Ahold Delhaize. Edeka, Jumbo en Picnic, leden van inkoopalliantie Everest, bereikten zopas wel een akkoord met de koffiebrander maar moesten naar eigen zeggen forse prijsverhogingen toestaan, die ze niet volledig aan de consument kunnen doorrekenen.

Wel meer supermarkten beschuldigen hun merkleveranciers ervan dat ze de prijzen buitensporig verhogen, in verhouding tot de werkelijk gestegen kosten. Vorig jaar waren er in Europa ook al aanslepende conflicten tussen Carrefour en PepsiCo en tussen Rewe en Mondelez. Jumbo ging zelfs met een hele reeks fabrikanten in de clinch nadat de retailer toetrad tot inkoopcombinatie Everest. Dat leverde de retailer naar eigen zeggen 50 miljoen euro voordeel op.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN