RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

55-plussers spelen ook online op veilig

icon
m-Tail22 maart, 2016

Ruim de helft van de Nederlandse 55-plussers verwachten dat ze de komende twee jaar meer online zullen kopen. Toch blijven ze ook dan meer zekerheid inbouwen: zo zijn eerdere ervaringen en positieve reviews belangrijk om hen over de streep te halen.

55-plussers zijn belangrijke doelgroep

De bevraging leert dat 55-plussers vooral kiezen voor het vertrouwde. Zo blijft fysiek winkelen de voorkeur hebben: vooral de dagelijkse boodschappen en schoonheidsproducten worden offline gekocht. Daarbij kiezen ze ook vaker voor lokale winkels, omdat ze de internationale ketens minder vertrouwen. Ruim een derde geeft ook aan dat eerdere winkelervaringen een belangrijke rol spelen in hun keuze: vier op de vijf bevraagden stelt dat ze er niet gaan shoppen als ze de winkel niet kennen.

 

Toch hebben de 55-plussers de voorbije twee jaar meer online gekocht: 30% liet zich verleiden tot een webaankoop van consumentenelektronica, 29% bestelde een reis of boekte een hotel online en 23% nam de pc of de laptop voor de aankoop van kleding, schoenen of accessoires. Opmerkelijk is dat de 55-plussers die online kopen hiervoor zowat alle toestellen gebruiken. 34% van de 55+ers koopt online via de laptop,  28% via een desktop, 27% via een tablet en 25% via de mobiele telefoon.

 

Gemak bevordert, verzendingskosten remmen af

Als voordelen zien de 55-plussers vooral het thuis kunnen bestellen (59%), het laten leveren binnen de 24 uren (48%), het kunnen vergelijken van producten (48%), de tijdsbesparing 38% en het prijspeil (38%). Ze zitten daarmee zowat op dezelfde golflengte als de jongere generatie, al hecht die laatste veel meer belang aan de snelle levertijden en het prijspeil.

 

De voornaamste belemmeringen om niet online te kopen, zijn het niet kunnen zien of betasten van het product (65%), de verzendingskosten (51%) en de inschatting van de betrouwbaarheid van de webwinkel (39%). De komende jaren zullen 55-plussers niettemin meer online kopen. 55% zegt alvast die intentie te hebben. 41% gaat uit van een status quo en slechts 4% zegt meer te kiezen voor fysieke winkels.

 

GfK bevroeg in een onderzoek naar het online aankoopgedrag van Nederlandse 55-plussers 800 consumenten uit die leeftijdscategorie, alsook een vergelijkingsgroep van bijna 200 mannen en vrouwen tussen 18 en 30 jaar. De studie werd besteld door Webloyalty, dat zich toelegt op het ontwikkelen van spaar- en getrouwheidsprogramma’s voor klanten van online winkels. Het bedrijf wil ermee het belang van de vergrijzende consument benadrukken. Dertig procent van de Nederlandse bevolking zit immers in de groep van de 55-plussers, goed voor ruim vijf miljoen mensen. De zogenaamde Millennials maken daarentegen maar een kwart van de totale populatie uit.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN