RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&M
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Zweden
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M kampt met nieuwe winstdaling en sluit extra winkels

icon
Mode27 maart, 2025

De Zweedse modegigant H&M heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2025 een forse winstdaling moeten toegeven. De winkelportefeuille van de fastfashionreus ondergaat een stevige herschikking.

Nog 40 winkels minder

Ondanks een omzetstijging van 3% tot 55,3 miljard Zweedse kronen (4,8 miljard euro) halveerde de nettowinst ten opzichte van een jaar eerder tot 579 miljoen kronen (50 miljoen euro). De operationele winst daalde met 42% tot 1,2 miljard kronen (100 miljoen euro), mede door een verslechterde brutomarge die terugviel van 51,5% naar 49,1%.

Volgens CEO Daniel Ervér heeft het concern te maken met ‘negatieve externe factoren’, hogere kortingen en investeringen in de klantpropositie. De brutomarge stond ook onder druk door valuta-effecten: de Zweedse kroon won aan waarde, wat resulteerde in minder gunstige omzetherrekening.

Het aantal fysieke winkels daalde in een jaar tijd met 125 vestigingen naar 4.213. In het eerste kwartaal sloot de groep netto 40 winkels. Voor het hele kalenderjaar plant H&M tachtig nieuwe winkels te openen, voornamelijk in groeimarkten als Brazilië en Paraguay, terwijl 190 winkels dichtgaan, vooral in gevestigde markten. Opvallend is dat veel Monki-winkels verdwijnen; een beperkt aantal hiervan krijgt een doorstart als Weekday.

Tweede kwartaal wordt beter

De focus verschuift steeds meer naar grote vlaggenschipwinkels en onlineverkoop: ongeveer 30% van de omzet werd al online gerealiseerd. De vernieuwde digitale winkelomgeving werd in meer landen uitgerold en werd volgens de groep goed ontvangen. Ook fysieke winkels krijgen een opfrisbeurt, met aanhoudende investeringen in verbouwingen en technologische upgrades.

De vooruitzichten blijven zo voorzichtig positief. Voor maart verwacht H&M een omzetgroei van 1% in lokale valuta. De onderneming benadrukt dat de negatieve effecten op de marges in het tweede kwartaal aanzienlijk kleiner zullen zijn. Een intensievere samenwerking met strategische leveranciers moet op termijn leiden tot betere marges en een sterker klantaanbod.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group, het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN