RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online retailers krijgen concurrentie van fysieke winkels

icon
Algemeen9 augustus, 2011

Pure online retail is al over zijn hoogtepunt heen. Meer zelfs: webshops krijgen over enkele jaren stevige concurrentie van de goeie oude fysieke winkels. Deze provocerende claims lanceert ABN Amro in een studie met CBW-Mitex.

De digifoob die nu echter denkt de dans ontsprongen te zijn, vergist zich schromelijk. Fysieke retailers kunnen enkel en alleen mee op voorwaarde dat ze in de leer gaan bij hun online collega’s. De toekomst is namelijk resoluut ‘cross-channel’.

Kanaalconflict is passé

In Nederland is het vandaag al zo dat 45,4% van de consumenten het web combineert met het fysieke kanaal wanneer hij producten vergelijkt. Amper één op de vijf Nederlanders vergelijkt producten alleen nog in de winkel, terwijl anderzijds één op drie zich enkel online oriënteert. Tegen 2015 zou meer dan de helft van de shoppers beide kanalen gebruiken.

Bij het kopen gaat het er niet veel anders aan toe. Bijzonder opvallend is dat volgens de onderzoekers “uitsluitend kopen via webshops zijn hoogtepunt heeft bereikt”. ABN Amro voorspelt voor 2015 een lichte daling in het aantal shoppers dat uitsluitend online koopt. Klanten zullen zowel online als fysiek kopen. Dat betekent dat fysieke winkels webshops zullen moeten openen om alle klanten aan te spreken, maar – paradoxaal genoeg – internetwinkels eveneens stenen winkels horen te openen in dit internettijdperk.

‘Clicks’ én ‘bricks’

Bijna driekwart van de respondenten in de studie vindt de combinatie van een offline winkel met een online shop een goed winkelconcept. Webshops zouden daarbij dienen als shop-in-shops waar merken en retailers meer ruimte en vrijheid krijgen om hun aanbod en brand te tonen dan op de beperkte oppervlakte van een winkelpand.

Een sterk retailmerk hebben is in die evolutie belangrijker dan ooit, want enkel op basis daarvan beslist de consument waar hij koopt. Ook reviews worden tussen vandaag en 2015 steeds belangrijker. ABN Amro raadt daarom zelfs ‘steen en mortel’-retailers aan hun klanten online reviews te laten schrijven. Aangezien klanten toch online zoeken om offline te kopen, beïnvloeden alle kanalen elkaar.

‘Constatering, geen dreigement’

Conclusie: de consument heeft lak aan kanalen. “Cross channel retail is een van de belangrijkste trends van de komende jaren. Retailers (zowel online als offline, nvdr.) die hier nu niet op inspelen, gaan over een paar jaar de aansluiting met hun klanten verliezen. Geen dreigement, maar een zakelijke constatering”, waarschuwt ABN Amro.

 

De volledige studie ‘De consument van 2015: Cross channel retail’ is hier te vinden.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 juni, 2025
    Nederlander koopt minder, maar besteedt meer online

    In het eerste kwartaal van 2025 hebben Nederlandse consumenten minder vaak online gewinkeld, maar wél meer uitgegeven. Opvallend: ze besteedden meer aan producten en minder aan diensten. Wat valt daaruit te leren?

  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Waarom Lidl een half miljard investeert in eigen containerschepen

    Tailwind, de rederij van Lidl, laat vijf nieuwe containerschepen bouwen, een investering van meer dan een half miljard euro. De retailer streeft naar een grotere flexibiliteit in de bevoorradingsketen.

  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Retail voor de volgende generatie: hoe Walmart jongeren wil bereiken met gaming

    Walmart is actief op Roblox en heeft zelfs een eigen onlinespel, Walmart Unlimited, om de aandacht van nieuwe, jonge consument te te trekken. Ook online gaming is winkelervaring, redeneert de retailreus.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN