RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

icon
Food25 maart, 2016

Albert Heijn, Jumbo en Plus werkten vorig jaar mee aan een project dat voedselverspilling onder andere wil verminderen door teruggestuurd brood te gaan hergebruiken in koeken.

Reststromen terugbrengen

De drie ketens en de andere deelnemende bedrijven in het project CARVE presenteren op 18 mei in de Verspillingsfabriek in Veghel hun bevindingen over het terugdringen van verspilling in de agrifoodketen. Er werd onder meer gekeken naar hoe voedselverspilling kan worden gemeten, naar het optimaliseren van bestelsystemen tussen fabrikanten en retailers, het terugbrengen van reststromen in de keten door hoogwaardig hergebruik en het verminderen van verspillling in huishoudens door productontwikkeling.

 

De andere deelnemende bedrijven in CARVE zijn EBIC, Koninklijke A-ware Food Group, Nomad Foods (o.a. Iglo), Sonneveld Group BV, Arla Foods en Royal FrieslandCampina. De bedrijven geven tijdens de bijeenkomst het stokje door aan een groep nieuwe bedrijven, die dit jaar starten met tests.

 

Retourbrood wordt ingrediënt

Een van de opvallende projecten gaat over brood dat van supermarkten teruggaat naar bakkerijen. Dat zogenaamde ‘retourbrood’ kan worden gebruikt als ingrediënt voor ontbijtkoek en koekjes, blijkt uit een innovatieproject van het European Bakery Innovation Centre (EBIC). Wageningen UR Food & Biobased Research keek samen met het EBIC naar receptuur, productieproces, microbiologische veiligheid en kwaliteitsbeoordeling.

 

Aan het beslag van snijkoeken is direct retourbrood toegevoegd, voor de koekjes is van het retourbrood eerst een suikerstroop gemaakt als vervanger van de suiker in het recept. Uit onderzoek blijkt dat de koekjes en snijkoek van retourbrood in de smaak vallen bij consumenten en dat het verwerkte retourbrood positief bijdraagt aan de waardering van deze producten.

 

CARVE

De innovatieprojecten worden uitgevoerd in CARVE, een meerjarig publiek-privaat samenwerkingsproject van Wageningen UR Food & Biobased Research en de Alliantie Verduurzaming Voedsel binnen de Topsector Agri & Food om verspilling in de agrifoodketen te verminderen.

 

Die Alliantie Verduurzaming Voedsel is dan weer een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties Veneca en Koninklijke Horeca Nederland om de voedselketen te verduurzamen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN