RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hans Anders wil af van discount-imago

icon
Algemeen29 maart, 2016

Brillenketen Hans Anders gaat op eigen kracht voort na het afspringen van de overnamegesprekken. Topman Patrick Herman toont zich daarbij ambitieuzer dan ooit: “We zullen jaarlijks zo’n tien winkels openen in België en de bestaande maken we mooier.”

Op naar 150 brillenwinkels in België

Nu de Nederlandse brillenketen Hans Anders geen overnemer gevonden heeft, verandert de groep het geweer van schouder. Dat zegt de Belg Patrick Herman, sinds 2010 CEO van Hans Anders, in een gesprek met zakenkrant De Tijd. “We zullen jaarlijks zo’n tien winkels openen. We zitten nog lang niet aan ons verzadigingspunt. We hebben hier nu 95 winkels. Over enkele jaren moeten het er 150 zijn”, klinkt het. Hans Anders telt alles samen 390 vestigingen, waarvan ongeveer 250 in Nederland.

 

Topman Patrick Herman ziet in België veel mogelijkheden om uit te breiden, want het aantal zelfstandige opticiens blijft maar dalen (al hebben die nog altijd 80% van de markt in handen). “Dat is uniek. In België hebben de twee grote spelers (Pearle en Hans Anders, nvdr.) een marktaandeel van amper 20%. In Nederland hebben de drie grote ketens de helft van de markt in handen. Wij groeien op dit moment sneller dan de markt. Dat zegt genoeg.”

 

Ook internationaal wil Hans Anders doorgroeien, zowel in Zweden ‑ waar de keten in 2013 de 35 winkels van Direkt Optik overnam ‑ als in Frankrijk. “We zijn er vijf jaar actief en hebben er nu 50 winkels, maar om voldoende schaalgrootte te hebben, moeten er minstens 200 zijn.”

 

“Merken worden belangrijker”

Behalve expansie werkt Hans Anders ook aan een ‘upgrade’ van zijn winkels en aanbod. “We leggen steeds meer de nadruk op merkbrillen en beseffen meer dan ooit dat onze winkels mooi moeten zijn. We willen af van ons pure discountimago”, zegt de topman.

 

“Als [consumenten] geen Ray-Ban vinden, gaan ze naar een andere winkel. Ray-Ban is de enige blockbuster in de brillenwereld. Het enige merk dat mensen zo aantrekt. We hebben veel moeite moeten doen om Ray-Ban te overtuigen. Ze vonden onze winkels niet mooi. Daarop hebben we beslist onze winkels te vernieuwen en mooier te maken. Dat heeft ze overtuigd.”

 

Daarom krijgen de Hans Anders-verkooppunten de komende jaren mooiere vloeren, rekken waarin de brillen beter tot hun recht komen, meer verkoopoppervlakte en nieuwe verlichting. “We verkopen goedkope brillen, maar dat wil niet zeggen dat onze winkels niet mooi hoeven te zijn. Zara verkoopt ook goedkope kleding in mooie winkels. Dat vinden klanten leuk.” Hans Anders, opgericht in 1982, telt momenteel 1.700 werknemers en boekt een jaaromzet van 190 miljoen euro.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN