RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce (big) data-onderzoek SD Worx

icon
m-Tail4 april, 2016

SD Worx lanceert in de komende weken een onderzoek naar hoe de HR-sector de impact van e-commerce ervaart. De studie bekijkt de perceptie bij de werknemers op verschillende niveaus, en dat in verschillende landen.

Om met de deur in huis te vallen: waarom dit onderzoek?

Peter Van Ostaeyen, business development manager retail bij SD Worx binnen de divisie Global Services & Solutions: “Dat e-commerce wat in beweging heeft gezet in de sector, dat is al lang geen nieuws meer. Toch merk je op dat cijfers vaak contradictorisch zijn als je ze analyseert, het gaat dan vaak over signalen die in de pers gecapteerd worden. Zulke zaken worden dikwijls niet gekaderd, waardoor verwarring ontstaat. Een goed voorbeeld is een bericht dat e-commerce ons heel wat jobs gaat kosten (sommige bronnen spreken over tienduizenden jobs) terwijl je elders leest dat 2015 een topjaar was op het gebied van vastgoed.

 

Ook winkelleegstand haalt vaak de pers, terwijl elders records gebroken worden wat nieuwe winkeloppervlakte betreft. Dit zijn zaken die voor insiders logisch zijn, maar vaak in retailorganisaties voor de nodige onrust zorgen. Men krijgt te snel de perceptie dat het bijzonder slecht gaat, terwijl we vanuit macro-economisch standpunt duidelijk spreken van een verschuiving. Te veel signalen in verschillende richtingen leiden op termijn tot een vertekend beeld, niet alleen bij het winkelpersoneel en middelmanagement, maar vaak evengoed bij het hogere management.”

 

Het onderzoek richt zich dus op het buikgevoel van de retailer?

P.V.O.: “Buikgevoel is een groot woord, het onderzoek richt zich op de perceptie. Wij willen graag weten hoe verschillende lagen in de sector kijken naar de gebeurtenissen, en vooral hoe ze deze vertalen en interpreteren naar de eigen omgeving. Dit is interessante informatie, omdat we al vaak gezien hebben dat er beleidsmatige beslissingen genomen worden op basis van de perceptie die het hoger management (vaak uit een ander land) had van de situatie. Straffer nog, eens een bepaald beeld binnensluipt in een bedrijf krijg je het er moeilijk nog uit.”

 

Hoe zal het onderzoek verlopen?

P.V.O.: “Ik ga gebruikmaken van een brede doorloopperiode om de feedback te maximaliseren. In principe lanceren we in drie stappen, waarvan we in eerste fase aan een aantal CEO’s vragen om aan het onderzoek deel te nemen en dit tevens intern in de organisatie door te sturen. Een goed resultaat wil zeggen dat we voldoende feedback nodig hebben vanuit alle hiërarchische lagen en evengoed uit verschillende deelnemende landen. 

 

In de tweede fase gaan we mensen op middelmanagementniveau aanspreken en vragen om mee te doen aan de bevraging, en in een laatste fase lanceren we de link via verschillende mediakanalen. Op het einde van de rit zullen we de berg informatie aan analyses onderwerpen en kijken waar we statistisch relevante zaken opmerken.”

 

Wat gaan jullie nadien met de resultaten doen?

P.V.O.: “Dit zal afhangen van de hoeveelheid feedback en medewerking die we krijgen. In een ideale wereld kunnen we hieruit een mooie whitepaper trekken, met deze whitepaper kunnen we dan op zoek naar partners uit vastgoed en andere leveranciers om naast de perceptie ook de feiten te plaatsen. Daar waar er een mismatch is, kunnen we op zoek naar de plausibele uitleg. Wat mij vooral interesseert, is welke verschillen we mogelijk merken tussen de hiërarchische niveaus enerzijds en de verschillende landen anderzijds.

 

RetailDetail is een van onze partners, dus voor de eerste resultaten mag je zeker de nieuwsbrief in de gaten houden. Wie al interesse heeft om deel te nemen, kan ook steeds contact opnemen op het mailadres retail@sdworx.com.”

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN