RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kwart minder winst voor modehuis Prada

icon
Mode10 april, 2016

Het Italiaanse modehuis Prada heeft in zijn voorbije gebroken boekjaar zijn nettowinst zien kelderen tot het laagste niveau in vijf jaar tijd.

Oplopende kosten

Prada maakte half februari al bekend dat zijn omzet in het gebroken boekjaar (tot eind januari) lichtjes zou dalen: van 3,55 naar 3,54 miljard euro. Nu blijkt uit de publicatie van de jaarresutlaten dat de nettowinst van de groep gekelderd is met ruim 27% tot een kleine 330,9 miljoen euro, het laagste niveau in vijf jaar tijd. Analisten hadden gerekend op 348 miljoen euro. De voorbije 12 kwartalen is Prada er slechts één keer in geslaagd de analistenverwachtingen te kloppen.

 

Door de dalende verkoop zag Prada, dat behalve het gelijknamige modemerk ook Miu Miu (tassen) en Church’s (schoenen) in portefeuille heeft, zijn inventaris afgewerkte producten toenemen met 7,6% terwijl tegelijk de kosten voor personeel en huur oplopen als gevolg van de expansie van het netwerk van eigen winkels.

 

Chinese terugval, dure dollar en terreur

Vooral in China krijgt Prada het almaar moeilijker om zijn dure tassen, schoenen en andere luxeproducten te verkopen, door de afkoeling van de lokale economie en de niet aflatende strijd van de overheid tegen corruptie. Daardoor nam de omzet in Prada’s belangrijkste regio ‑ Asia Pacific is goed voor een derde van de groepsomzet ‑ een duik met liefst 16%.

 

Daarnaast voelde Prada ook de gevolgen van de dure dollar aan den lijve, terwijl door de terreurdreiging de rijkere toeristen wegbleven uit Europa, wat ‑ net als bij andere luxeconcerns ‑ ook een negatieve impact had op de verkoop.

 

De groep waarschuwt dat al die geopolitieke omstandigheden nog altijd aanwezig zijn en wil dan ook geen concrete prognose geven voor het lopende boekjaar. Prada zag de koers van zijn aandeel het voorbije jaar met liefst 42% kelderen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode9 december, 2025
    Acht Europese landen eisen maatregelen tegen ultrasnelle modeplatformen

    Acht Europese landen, aangevoerd door Frankrijk, vragen de Europese Commissie en de lidstaten om krachtiger op te treden tegen fastfashion-platformen uit derde landen, zoals Shein, Temu of Alibaba.

  • icon
    Mode9 december, 2025
    Veepee lanceert Re-turn in Benelux

    De Franse webshop Veepee heeft zijn retourdienst Re-turn uitgebreid naar de Benelux. Leden kunnen er artikelen kopen die door andere gebruikers werden teruggestuurd.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN