RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Koffieketens veroveren de wereld

icon
Food12 april, 2016

Koffiebars zijn wereldwijd het snelst groeiende horecasegment, blijkt uit cijfers van Euromonitor International. De concurrentie in de sector neemt sterk toe, het innovatieritme wordt opgedreven.

Gefragmenteerde markt

Met een omzetgroei van 9,1% tussen 2015 en 2014 deden koffiebars het significant beter dan de horecamarkt in het algemeen (+5,7%) en ook beter dan het fastfood segment (+5,8%). In West-Europa noteerden koffiebars zelfs een recordgroei van 10,8%.

 

Het speelveld wordt meer divers, noteert Euromonitor. De grote koffieketens breiden gestaag hun territorium uit. Momenteel zijn slechts twee grote ketens in meer dan één wereldregio actief: Starbucks en McCafe (McDonalds). Het Britse Costa Coffee breidt nu wel uit naar Oost-Europa en Azië, het Japanse Doutor Coffee trekt richting Zuid-Korea en Taiwan. Het Zuid-Koreaanse Caffe Bene viseert dan weer China en de Verenigde Staten.

 

Tegelijk zijn in elke markt lokale spelers – kleine ketens en zelfstandigen – actief met onderscheidende concepten. Sommigen werken rond thema’s, anderen voegen alcohol toe aan het aanbod, of ontbijt- en lunchopties. Steeds meer spelers zien immers de snel stijgende vraag naar koffiebars en willen hun deel van de koek voor het te laat is, analyseert Euromonitor. Dat leidt tot een zeer diverse, gefragmenteerde en competitieve markt. 

 

Dit zijn de grootste koffieketens wereldwijd

 Merk  Eigenaar  Omzet 2015 (miljoen euro)  Aantal vestigingen 2015
 Starbucks  Starbucks  18.500  22.557
 Costa Coffee  Whitbread  1.600  3.036
 McCafe  McDonalds  1.280  5.044
 Doutor Coffee Shop  Doutor Nichires  630  1.108
 Coffee Bean & Tea Leaf  International Coffee & Tea  450  925
 Caffe Nero  Caffe Nero Group  390  683
 Tully’s  Tully’s Coffee  385  605
 Ediya Espresso  Ediya Co  315  1.240

(Bron: Euromonitor)

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food3 juni, 2025
    Bel geeft plantaardig kaasmerk Nurishh op

    Op het vlak van plantaardige ambities lijkt de Franse zuivelgroep Bel een strategische bocht te nemen: het plantaardige kaasalternatief Nurishh verdwijnt onverwacht van de markt, de fabriek gaat dicht.

  • icon
    Food3 juni, 2025
    Forse kartelboete voor Delivery Hero en Glovo

    De Europese Commissie heeft bezorgdiensten Delivery Hero en Glovo een kartelboete van 329 miljoen euro opgelegd omdat ze onderlinge afspraken maakten terwijl ze nog concurrenten waren.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN