RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiMondelez
  • Onderwerpen Rechtszaak
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mondelez daagt Aldi voor de rechter wegens “schaamteloos kopiëren”

icon
Food2 juni, 2025
Shutterstock.com

Verpakkingen van enkele Aldi-huismerken in de Verenigde Staten vertonen een misleidende gelijkenis met die van onder andere Oreos en Chips Ahoy, meent fabrikant Mondelez International, die een schadevergoeding eist.

Schadevergoeding en verbod

De snackproducent heeft in Illinois een rechtszaak aangespannen, omdat die vindt dat Aldi de verpakking van zijn koekjes en crackers “schaamteloos kopieert”. Dat misleidt klanten en dreigt Mondelez en zijn merken onherstelbare schade toe te brengen, klinkt het. De multinational eist een schadevergoeding en een gerechtelijk bevel dat Aldi verbiedt om nog producten te verkopen die inbreuk maken op het merkenrecht, melden Amerikaanse media.

Dat huismerken in hun verpakkingsdesign de gelijkenis met bekende merken opzoeken, is niet nieuw. Vorig jaar haalde Lidl in de Benelux het nieuws met frisdrankverpakkingen die sterk “verwezen” naar Coca-Cola en Fanta. Tot een rechtszaak kwam het toen echter niet. In 2015 daagde AB InBev Aldi wél voor de rechter, omdat de brouwerijgroep vond dat de rode blikjes van het huismerk Buval een te grote gelijkenis vertoonden met die van zijn pilsmerk Jupiler. In 2018 kreeg de discounter echter gelijk van de rechter in beroep.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 september, 2025
    Colruyt lanceert Belgische edamamebonen

    Colruyt Group introduceert in haar Laagste Prijzen-winkels verse Belgische edamamebonen. Met deze lokaal geteelde jonge sojabonen – een primeur voor het land – bevestigt de retailer e zijn steun voor Belgische landbouw en duurzame producten.

  • icon
    Food9 september, 2025
    Carrefour België gaat toegevoegde suikers in huismerken vermelden

    Carrefour vermeldt in België vanaf nu het gehalte toegevoegde suikers in zijn huismerkproducten. De Europese Unie verplicht alleen het totale suikergehalte aan te duiden, maar de supermarktketen zegt zo gezondere keuzes te willen stimuleren.

  • icon
    Food9 september, 2025
    Carrefour koopt Argentijnse keten Super A

    Carrefour heeft in Argentinië de regionale keten Super A overgenomen voor een onbekend bedrag. De vestigingen worden nog deze maand allemaal Carrefour Express-winkels.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO
  • icon
    Wonen1 september, 2025
    Homefashion Group “onderzoekt opties” voor Leen Bakker en Kwantum
  • icon
    Algemeen29 augustus, 2025
    Action bouwt duurzaam distributiecentrum in Roemenië
  • icon
    Vrije tijd14 augustus, 2025
    Herlancering Game Mania opnieuw uitgesteld
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN