RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt Group
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Concurrentie zet Colruyt verder onder druk

icon
Food17 juni, 2025

Colruyt Group zag de omzet afgelopen boekjaar slecht lichtjes stijgen, terwijl het bedrijfsresultaat en het marktaandeel opnieuw onder druk stonden als gevolg van heftige concurrentie op de Belgische foodmarkt.

Dalend marktaandeel

Een evenaring van de resultaten van het vorige boekjaar zat er niet in voor Colruyt Group. CEO Stefan Goethaert verwijst in een persbericht naar het sterkere concurrentieveld in de Belgische retailmarkt en de lager dan initieel voorziene voedingsinflatie, waardoor het bedrijfsresultaat onder druk kwam. Terwijl de omzet steeg met 1,1% tot bijna 11 miljard euro, daalde het bedrijfsresultaat met 5% naar 446 miljoen (4,1% van de omzet). Het nettoresultaat daalde naar met 6,4% 334 miljoen euro (3,1% van de omzet).

Dat de concurrentie hevig blijft in de supermarktbranche, blijkt uit het feit dat het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt samen daalde naar 29%, tegenover 29,3% in het vorige boekjaar. Colruyt ondervindt immers sterke concurrentie van spelers als Delhaize, Albert Heijn, Jumbo, Intermarché en Carrefour die hun zelfstandige supermarkten in toenemende mate op zondag openen.

Overnames

Dat de foodretailomzet wel stabiel bleef, was te danken aan de overgenomen Match-winkels die nu onder het voorlopige CoMarkt-uithangbord opereren: zonder CoMarkt was de omzet met 1,3% gedaald. Okay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetstijging van 1,9%. Bij Spar steeg de omzet dankzij de overname van enkele Match- en Smatch-winkels. De foodservice-activiteiten stegen met 21,6% deels dankzij de overname van Délidis.

Bij de overige activiteiten stijgt de omzet van JIMS sterk dankzij de overname van NRG, is er een vergelijkbare omzetstijging van 15% voor Newpharma, een licht stijgende omzet voor The Fashion Society en een daling met 3,4% voor Bike Republic.

Intussen is de groep wel af van één hoofdpijndossier: zopas bereikte Colruyt Group een overeenkomst met Groupement Mousquetaires (Intermarché) over de verkoop van 81 verlieslatende Franse supermarkten. Omdat de macro-economische context uitdagend en onzeker zal blijven en de sterke competitiviteit op de Belgische retailmarkt zich zal voortzetten, mikt Colruyt Group op een stabiel bedrijfsresultaat voor het lopende boekjaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN