RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Versondernemers Markthal Rotterdam: "Concept is mislukt"

icon
Food23 mei, 2016

Versondernemers van de Markthal Rotterdam maken zich zorgen over de opzet van het concept. Het probleem is dat Rotterdammers niet naar de Markthal komen voor hun dagelijkse boodschappen. De bezoekers zijn vooral toeristen en die kopen meer bij de horeca- en delicatessenzaken.

 

Geen versmarkt voor Rotterdammers

De Rotterdamse Markthal trekt weliswaar enorme aantallen toeristen, maar is mislukt als versmarkt voor de Rotterdammers zelf. Dat stelt woordvoerder Mark Kolster van het Collectief Ondernemersbelangen Markthal (COM) waarin zo’n 45 ondernemers zich hebben verenigd. Volgens COM dreigt er “een uittocht van kooplieden, als het beleid niet rigoureus wordt gewijzigd”, zegt Kolster in het AD. De ondernemers vragen eigenaar Klépierre om “drastische maatregelen”.

 

Het belangrijkste bezwaar van de ondernemers is dat de binnenmarkt geen verlengstuk van de buitenmarkt is geworden, zoals wel was beloofd. In de praktijk is de Markthal een horecahal geworden. Rotterdammers doen hun versboodschappen elders. Sinds de opening van de Markthal zijn al diverse ondernemers vertrokken en wordt er tot voor de rechter gebakkeleid over de formule.

 

“De versmarkt, waarvoor dit gebouw eigenlijk is gebouwd, is volledig mislukt, maar niemand erkent dit probleem. Er zijn veel horecakramen en delicatessenzaken waar geld wordt verdiend aan de toerist”, stelt Kolster. “We zijn de best bezochte attractie van Nederland. Maar daarin kunnen de aanbieders van vers zoals groente, fruit, brood, vlees en vis niet ondernemen”. De gemeente Rotterdam wilde juist voor de Rotterdammers een overdekte versmarkt hebben en heeft hiervoor samen met ontwikkelaar Provast een branchering vastgesteld.

 

Bezoekersmagneet, maar twijfels over concept

De Markthal Rotterdam, een project van Provast en het Franse vastgoedfonds Klépierre, eigenaar van de winkels, werd op 1 oktober 2014 officieel geopend. De Markthal bleek als eerste overdekte versmarkt van Nederland direct een bezoekersmagneet. Al drie weken na de opening werd de miljoenste bezoeker verwelkomd. Vorig jaar april kwam de vijf miljoenste klant naar de Markthal. Tot nu toe hebben naar schatting 6 à 7 miljoen mensen de locatie aan de Binnenrotte bezocht.

 

Die enorme aantallen zeggen, zelfs na bijna twee jaar, echter weinig over de omzet die de ondernemers realiseren. Velen van hen tekenden bij de start een proefcontract voor de huur van drie maanden in plaats van een tweejarig contract. Niet alleen de prijs en de periode, ook dagelijkse openingstijden plus een wekelijkse koopavond, vergen veel bedrijfskosten van een versconcept. Rotterdammers moeten de Markthal ook voor de dagelijkse boodschappen weten te vinden, werd toen al gesteld.

 

Deskundigen hadden hun twijfels over het prijsniveau. Dat zou te veel neigen naar te duur en te luxueus. Hoewel de naam anders doet vermoeden, ontbreekt volgens critici tot op heden de authentieke levendige marktsfeer in de Markthal. Een ander geluid kwam destijds al van ondernemers van de omringende verswinkels en van vershandelaren van de naburige buitenmarkt. Zij vreesden de invloed op hun omzet vanwege een aanzuigende werking van de speciaalzaken in de Markthal.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN