RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Investeringen leveren Mango 15% meer omzet op

icon
Mode31 mei, 2016

Mango kon zijn omzet in 2015 met 15,3% optrekken tot 2,327 miljard euro, vooral dankzij het openen van nieuwe megawinkels en het aantrekken van de online verkopen. De omzet kwam zo hoger uit dan de 13% groei die werd verwacht.

 

Nadruk op megawinkels en online

De Spaanse kledinggroep Mango investeerde vorig jaar voornamelijk in de groei van zijn omzet. De totale verkoopoppervlakte nam met meer dan 100.000 m² toe tot 804.500 m². De keten opende onder meer 63 nieuwe megawinkels, wat het totaal aantal verkooppunten voor die grotere formule – waarmee ze in 2013 van start ging – op 164 bracht.

 

Maar ook de online verkopen klommen sterk. Ze stegen tegenover het jaar voordien met 27% tot 234 miljoen euro, waardoor webverkoop nu al voor 10,7 procent van de totale verkopen van het Spaanse merk staan. Mango verkoopt nu al in 83 landen via een online platform. Het laatste jaar focuste het bedrijf zijn inspanningen daarbij op Zuid-Amerika, Azië en Afrika.

De online verkopen worden trouwens goed geïntegreerd in de winkelverkopen. Zo haalden bijna 600.000 klanten hun webaankopen af in een klassieke winkel. Voorts werden meer dan 540.000 orders online geplaatst via een iPad in de fysieke winkels.

In totaal investeerde het bedrijf de jongste drie jaar 1,2 miljard euro in de nieuwe distributiestrategie, met de nadruk op megawinkels, die ook meer ruimte voor beleving bieden, en online platformen.

 

Investeringen vreten aan winst

De sterkere investeringen in het openen van nieuwe winkels eiste wel zijn tol op korte termijn. Samen met muntfluctuaties zorgden ze ervoor dat de winst van 100 miljoen euro terugviel tot 4 miljoen euro – waarvan 70 miljoen euro teniet ging door de wisselkoerseffecten en amortisaties de groep 30 miljoen euro aan winst kostten. De groep gaat er niettemin vanuit dat de aantrekkende verkopen ervoor zullen zorgen dat de winstgevendheid zich herstelt.

Mango wijst voor het succes van zijn nieuwe aanpak naar thuismarkt Spanje, waar het nog 19% van zijn verkopen realiseert en waar het met 25 relatief het meeste megawinkels heeft. Het voorbije jaar steeg de omzet er met 20,1%.

In 2016 wil Mango 45 nieuwe winkels openen. Ze komen bovenop de 2.730 verkooppunten die het bedrijf had eind vorig jaar, gespreid over 109 landen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode9 december, 2025
    Acht Europese landen eisen maatregelen tegen ultrasnelle modeplatformen

    Acht Europese landen, aangevoerd door Frankrijk, vragen de Europese Commissie en de lidstaten om krachtiger op te treden tegen fastfashion-platformen uit derde landen, zoals Shein, Temu of Alibaba.

  • icon
    Mode9 december, 2025
    Veepee lanceert Re-turn in Benelux

    De Franse webshop Veepee heeft zijn retourdienst Re-turn uitgebreid naar de Benelux. Leden kunnen er artikelen kopen die door andere gebruikers werden teruggestuurd.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN