RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando’s jaarverslag 2015 opgedragen aan “de klanten”

icon
m-Tail2 juni, 2016

Zalando heeft zijn jaarverslag 2015 online gepubliceerd. Nooit eerder was het document zo lijvig als nu: liefst 202 pagina’s. Het eerste volledige jaar als beursgenoteerd bedrijf was voor de Duitse modewebshop dan ook bijzonder druk… en succesvol.

 

“Het jaar van de klant”

“2015 was onze eerste jaar als beursgenoteerd bedrijf – en het was een succesvol jaar.” Zo beginnen toplui Robert Gentz, David Schneider en Rubin Ritter hun voorwoord. “We bewezen dat we uitgegroeid zijn tot een zeer professionele onderneming met zeer stevige commerciële en bedrijfsmatige processen. We realiseerden sterke financiële resultaten en versnelden opnieuw onze groei in een uitdagende marktomgeving, waardoor we onze positie als Europa’s grootste online modeplatform nog konden versterken.”

 

En dat is te merken aan het jaarverslag: een klepper van 202 pagina’s, alweer 30 meer dan dat van vorig jaar. Een jaarverslag dat trouwens in het teken staat van de klanten. “De beursgang eiste van onze organisatie in 2014 flink wat focus”, klinkt het bijna verontschuldigend. “Daarom kozen we ervoor om van 2015 het jaar van de klant te maken”.

.

“Meer dan ooit plaatsen we de klant in het centrum van onze commerciële en operationele activiteiten. Wij geloven dat deze focus cruciaal is om van nog meer klanten échte Zalando-fans te maken en hun trouw op lange termijn te vergroten”, aldus nog het toptrio.

 

Indrukwekkende cijfers

Die focus legde Zalando alvast geen windeieren: eind 2015 telde de groep 17,9 miljoen actieve klanten (+22,4%). En dat is niet het enige indrukwekkende cijfer. De site kreeg vorig jaar 1,66 miljard bezoekers over de vloer (+21,5%), van wie 57,1% via mobiel (ook al een groei met 14,8 procentpunt). Zalando verwerkte in 2015 liefst 55,3 miljoen bestellingen (33,5% meer dan het jaar voordien), voor een gemiddeld bedrag van 67,8 euro per bestelling (+1,8%).

 

Zalando sloot het jaar dan ook af met een omzetgroei van 33,6%, goed voor 2,96 miljard euro, bij een (EBIT)winst van 89,6 miljoen euro (+44,3%). De groep verkoopt intussen zo’n 150.000 items van meer dan 1.500 verschillende merken. Voor Zalando werken intussen al bijna 10.000 mensen (ruim 31% meer dan een jaar eerder) van 100 verschillende nationaliteiten.

 

Klik hier om het interactieve jaarverslag van Zalando te bekijken.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN