RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Takko Fashion
  • Onderwerpen InterviewMarketing
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Erwin Rutten (Takko Fashion) over lokale kracht en winkels als marketing

icon
Mode22 juli, 2025

Takko Fashion profileert zich als prijsbreker met stijl. Tijdens de Retail Marketing Day vertelt country manager Benelux Erwin Rutten hoe de Duitse retailer zonder veel traditionele marketing toch stevig groeit in de Belgische en Nederlandse markt.

Liever gericht dan massaal

Takko Fashion behaalde een recordomzet van 1,3 miljard euro in het boekjaar 2024/2025 en plant niet minder dan 300 winkelopeningen tegen eind 2028: een opmerkelijke prestatie voor een kledingdiscounter die in België nog geen landelijke naamsbekendheid heeft. De retailer vertrouwt op een digitale marketingstrategie om met zijn klanten te communiceren, naast een sterke aanwezigheid in lokale winkels.

Zonder massale reclamecampagnes slaagt Takko Fashion erin om klanten aan zich te binden, vertelt Rutten: “We concentreren ons op lokale zichtbaarheid en klantenbinding. In onze reclamecampagnes richten we ons op speciale actieperiodes en we zijn in die periodes extra aanwezig voor onze klanten. Onze belangrijkste focus? Een onverslaanbare prijs-kwaliteitsverhouding en een gerichte, lokale aanpak via digitale touchpoints en onze eigen kanalen. Dit maakt ons flexibeler, duurzamer en stelt ons in staat om elke week spannende aanbiedingen en promoties aan te bieden in onze winkels, op de Takko Friends-app en in onze onlineshop.”

Fysieke uitbreiding als basis

In tegenstelling tot veel retailers investeert Takko Fashion zeer actief in winkeluitbreiding. In Nederland staat de teller dit jaar op 120 winkels, in België staan er inmiddels 26 op de kaart. De komende jaren ziet Takko Fashion potentieel voor vijf tot tien nieuwe winkels per jaar in België, in de regio Vlaanderen, en vijftien tot twintig winkels per jaar in Nederland.

De winkels zelf blijven immers het belangrijkste marketinginstrument. “Als je woont waar we zijn, dan ken je ons. Als we niet in je buurt zijn, dan kennen misschien minder mensen ons op dit moment. Dus zorgen we ervoor dat we lokaal zichtbaar en aantrekkelijk zijn. De winkel is onze etalage en beleving. We openen niet alleen nieuwe winkels, maar knappen ook bestaande winkels op volgens ons nieuwste concept: inspirerende winkels met een duidelijke klantenreis en een modern winkeldesign.”

Elk klant een Takko Friend

Takko Fashion heeft een online winkel in vijf landen, waaronder Nederland. In België is het nog toekomstmuziek. “Omdat 50% van onze online klanten kiest voor afhalen in de winkel, werkt e-commerce het beste als er een fijnmazig winkelnetwerk is”, legt Rutten uit. “Als de dichtstbijzijnde winkel meer dan 20 minuten rijden is, haken mensen af.”

Naast POS-marketing in de lokale winkels wordt het CRM-programma een centrale spil van de marketingstrategie. Eerder lanceerde Takko Fashion in 2022 en 2023 in Duitsland, Oostenrijk en Nederland de loyalty-app ‘Takko Friends’, waarin klanten punten sparen, voorkeuren aangeven en gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen. “Vanaf dit najaar komt daar België bij”, bevestigt Rutten. “We willen dat elke klant onze app gebruikt.”

De app fungeert niet alleen als klantenkaart, maar vormt ook de basis voor datagedreven marketing. “Nu is onze communicatie nog vrij algemeen, maar de ambitie is om dat sterk te personaliseren, op basis van aankoopgedrag.”

Inspiratie in plaats van fast-fashion

Rutten benadrukt dat Takko Fashion geen fast-fashion is: “Wij bieden kwaliteitsmode tegen discountprijzen in een inspirerende winkelomgeving. Met outfits op paspoppen, accessoires, heldere prijscommunicatie en persoonlijke service. Takko Fashion heeft daarmee een unieke positie en combinatie van prijs en winkelsfeer.”

Winkelmedewerkers spelen ook een sleutelrol in het klantcontact. “Wij noemen dat ‘slimme service’. Geen styling van A tot Z, maar hulp waar nodig: bijvoorbeeld bij het uitleggen van promoties, het installeren van de app of het vinden van de juiste maat. Ze zijn cruciaal voor zowel klantbeleving als klantenbinding.”

De kracht van nabijheid

Volgens Rutten is het succes van Takko Fashion te danken aan die unieke propositie voor het hele gezin. De kracht ligt in de lokale nabijheid dankzij de sterke stenen business. Takko Fashion breidt zijn aanwezigheid in retailparken en winkelcentra verder uit en plant ook een strategische uitbreiding in stadscentra om zijn productassortiment voor nog meer klanten toegankelijk te maken. In België bijvoorbeeld concentreert de expansie zich voorlopig op kleinere steden, grotere dorpscentra en toeristische locaties in Vlaanderen. De winkels variëren van 400 tot 450 m², hoewel grotere vestigingen op retailparken mogelijk zijn.

“We hebben echter geleerd dat ons nieuwe winkelconcept ook succesvol is in stadscentra. Daarom zullen we in de toekomst uitbreiden naar locaties in stadscentra en het bestaande portfolio op deze locaties aanvullen met ons Quality Discount Concept”, aldus de country manager. Na recente openingen in onder andere Oudenaarde en Tongeren bereidt Takko Fashion momenteel nieuwe Belgische winkelopeningen voor in 2026.

Ontdek de eigenzinnige marketingstrategie van Takko Fashion op de Retail Marketing Day op 25 september. Met ook Primark, Action en vele anderen als sprekers, staat het event dit jaar helemaal in het teken van discount!

Bestel hier je tickets voor de Retail Marketing Day
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN