Sterke cijfers voor de eerste jaarhelft bevestigen opnieuw de effectiviteit van de “Renew Danone”-strategie, die de Franse voedingsgroep sinds enkele jaren uitvoert, zegt CEO Antoine de Saint-Affrique.
Succes voor eiwitrijke producten
Met een vergelijkbare omzetgroei van 4,1% in het tweede kwartaal doet Danone iets beter dan verwacht. Over de eerste zes maanden van 2025 steeg de vergelijkbare omzet met 4,2% tot 13,7 miljard euro. Slechts 1% van die groei was toe te schrijven aan prijsverhogingen, de volumes groeiden met 3,2%. De onderliggende operationele winst nam met 3,7% toe tot 1,8 miljard euro, waarbij de marges verder verbeterden.
Topman Antoine de Saint-Affrique benadrukte dat deze resultaten een sterke start vormen voor het tweede hoofdstuk van de “Renew Danone”-strategie, het herstructureringsplan dat hij kort na zijn aantreden in 2020 lanceerde: “In een onzekere omgeving blijven we ons richten op onze kernactiviteiten en investeren we in onze succesvolle platforms zoals eiwitrijke producten, medische voeding, Alpro en Aptamil.”
Europa, goed voor ongeveer een derde (35%) van de totale omzet van Danone in 2024, rapporteerde het zevende opeenvolgende kwartaal van positieve groei in volume en mix, met een groei van 2,2% in de vergelijkbare omzet. Goede prestaties ziet de multinational bij de functionele zuivelproducten, met name de eiwitrijke Skyr- en Kefir-gamma’s, die profiteren van de aanhoudende trends rond gezondheid en natuurlijke producten. Ook het merk Alpro, gespecialiseerd in plantaardige producten, boekt een sterke groei.


