RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags chocoladeinflatie
  • Bedrijven Mondelez
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europese consumenten blijven dure chocolade kopen, ziet Mondelēz

icon
Food30 juli, 2025
Shutterstock.com

Prijsverhogingen bezorgen Mondelēz International een sterke omzetgroei, terwijl het volumeverlies opmerkelijk genoeg beperkt blijft: vooral Europese consumenten blijven hun favoriete merken trouw, ondanks die hogere prijzen.

Indrukwekkende cijfers

De nettowinst van Mondelēz komt in het tweede kwartaal 7,7% hoger uit dan een jaar geleden. Daarmee laat het bedrijf een veel sterker resultaat zien dan in het eerste kwartaal, toen er nauwelijks groei werd geboekt (0,2%). Ook de organische omzet steeg fors met 5,6%. De belangrijkste motor achter die prestaties zijn de prijsverhogingen die de producent van Milka en Oreo doorvoert om kostenstijgingen voor onder andere cacao te compenseren. Tegelijkertijd daalde het volume met slechts 1,5%, een kleinere krimp dan eerder in het jaar.

Met name in Europa zijn de cijfers behoorlijk indrukwekkend: de netto-omzet steeg er met 18,7%, terwijl de organische groei 12,5% bedroeg. Volgens CEO Dirk Van de Put blijven Europese consumenten ook bij fors opgelopen prijzen trouw aan hun chocolade-aankopen. In de aanloop naar Pasen hadden de hogere prijzen geen impact op het verkochte volume, al doet het warme weer sindsdien de chocoladeverkoop wel enigszins dalen.

Inflatie en economische onzekerheid

De situatie in Noord- en Latijns-Amerika is anders: daar noteert Mondelēz lagere netto-opbrengsten. Inflatie en economische onzekerheid duwen consumenten daar richting basisproducten, waardoor chocolade vaker links blijft liggen. CFO Luca Zaramella verwacht dat de VS later dit jaar weer licht herstel tonen.

CEO Van de Put nuanceert zorgen rond de impact van GLP-1 afslankmedicijnen op Amerikaanse volumes. “Slechts 4% van de Amerikaanse bevolking gebruikt deze middelen, en dan pas sinds negen maanden,” stelt hij. Volgens hem ligt de volumekrimp vooral aan consumentenzorgen over koopkracht en algemene prijsdruk.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

  • icon
    Food8 december, 2025
    “Tijd voor een nieuwe generatie bij Ben & Jerry’s” vindt Magnum-CEO Peter ter Kulve

    Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN