De Amerikaanse kledinggroep VF Corporation zag in het eerste kwartaal van zijn boekjaar de omzet stagneren. Toch verminderde het verlies met meer dan de helft. De eigenaar van merken als The North Face, Vans en Timberland lijkt weer op de goede weg te zijn na een moeilijke periode.
The North Face op kop
“We hebben onze verwachtingen overtroffen en de omzettrend ten opzichte van vorig jaar gestabiliseerd, terwijl we een veel sterkere winst onderaan de streep behaalden,” verklaart topman Bracken Darrel tevreden. De omzet zakte inderdaad met bijna 0,5% tot 1,76 miljard Amerikaanse dollar (1,6 miljard euro), maar tegelijk wist het concern wel zijn nettoverlies met 55% terug te dringen tot 116,4 miljoen dollar (105 miljoen euro).
Binnen het merkportfolio heeft The North Face dit kwartaal Vans ingehaald als belangrijkste omzetgenerator. Het outdoormerk was goed voor 557,4 miljoen dollar (ongeveer 500 miljoen euro), oftewel 31,66% van de groepsomzet. Vans leverde 498 miljoen dollar (circa 450 miljoen euro) op, dat is liefst 15% minder dan een jaar eerder. Timberland bekleedt de derde plaats, goed voor 14,49% van de groepsomzet.
Met de resultaten lijkt VF Corporation enigszins rust te vinden na een periode van forse teruggang. De focus ligt nu op het verder versterken van de winstgevendheid en het herpositioneren van het merkenportfolio in een veranderend retaillandschap. De Amerikaanse importtarieven vormen daarbij wel een nieuwe uitdaging: de huidige heffingen kunnen de groep naar schatting zestig tot zeventig miljoen dollar aan winst kosten in het volgende boekjaar.


