RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet modewinkels herstelt amper

icon
Mode27 juni, 2016

De omzet van modewinkels herstelt nog niet echt: eind vorig jaar lag hun omzet 16% lager dan in het topjaar 2007. Dit jaar blijven de verkopen voor schoenenwinkels op -2%, kledingwinkels gaan hun omzet met 1% zien stijgen.

Online klimt gestaag

Het aandeel van online verkopen in kleding en schoenen klimt daarentegen gestaag: het online marktaandeel in de omzet van schoenen was vorig jaar 19%, aldus Thuiswinkel.org en GfK, maar in het eerste kwartaal van dit jaar steeg dit naar 26 %. In kleding was het aandeel vorig jaar 16% en in het eerste kwartaal van dit jaar al 18 %.

 

De aanstaande vergrijzing wordt de volgende uitdaging voor de sector, want oudere consumenten geven gemiddeld minder uit, zo blijkt uit aankoopgedrag. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder besteedt jaarlijks ongeveer 1300 euro aan kleding en schoenen. Bij een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner onder de 65 zijn die uitgaven aanzienlijk meer, ongeveer 1850 euro.

 

Inspelen op wensen ouderen

Het wordt een uitdaging voor kleding- en schoenenwinkels om ouderen straks tot aankoop te verleiden: “De nieuwe groep ‘jongere’ ouderen lijkt meer dan vroeger open te staan voor fashion”, zo stelt Dirk Mulder, sectormanager Retail & Food van ING Nederland. “De sector krijgt kansen door specifiek in te spelen op wensen van ouderen. Bijvoorbeeld door buiten de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere fashion te bieden, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering”.

 

”Retailers kunnen naast het juiste assortiment ook met hun winkel inspelen op de oudere consument. Denk aan verlichting, muziek, duidelijke labels, ruime paskamers en meer zitjes om te rusten. Ook het aannemen van ouder personeel kan helpen om de doelgroep beter te begrijpen”, aldus Mulder. 

 

Onderzoek laten tevens zien dat ook ouderen zich meer en meer op internet richten. Een ophaalservice voor retourzendingen kan oudere, minder mobiele consumenten mogelijk makkelijker tot aankopen aanzetten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

  • icon
    Mode9 december, 2025
    Acht Europese landen eisen maatregelen tegen ultrasnelle modeplatformen

    Acht Europese landen, aangevoerd door Frankrijk, vragen de Europese Commissie en de lidstaten om krachtiger op te treden tegen fastfashion-platformen uit derde landen, zoals Shein, Temu of Alibaba.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN