De Duitse Otto Group sluit zijn Nederlandse afdeling wegens “aanzienlijke operationele verliezen en slechte economische vooruitzichten”. Op de website kondigt de retailer een “final sale” aan.
Focus op Duitstalige markt
Otto Group stopt alle commerciële activiteiten op de Nederlandse markt, bevestigt de retailer aan het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung. Door de sanering worden een zeventigtal medewerkers getroffen. Wanneer de stekker er definitief uit gaat is nog onduidelijk: de webshops otto.nl en lascana.nl zijn nog online, maar de retailer kondigt al wel een “final sale” aan. De Nederlandse webshop, die in tegenstelling tot de Duitse tak geen platform is maar een klassieke onlinewinkel, zou nog goed zijn voor een omzet van ongeveer zestig miljoen euro.
Vorig jaar nog had Otto aangekondigd dat de Nederlandse dochter zou fuseren met Oostenrijk en Zwitserland met het oog op synergie en schaalvoordeel, maar nu blijkt de groep zich te willen focussen op de Duitstalige markten. Ook in Duitsland heeft Otto een kostenbesparingsprogramma aangekondigd, waarbij ongeveer 500 callcenterbanen worden geschrapt.


