Primark zet een grote stap richting digitalisering met de introductie van een eigen mobiele app. De tool is al beschikbaar in Ierland en Italië; een uitrol naar andere landen volgt in de komende anderhalf jaar.
Testen en optimaliseren
Primark wil klanten naar eigen zeggen een laagdrempelige digitale beleving bieden, zonder van het vertrouwde retailmodel af te stappen: de app maakt het mogelijk producten te bekijken, de actuele winkelvoorraad op te vragen en persoonlijke meldingen te ontvangen over nieuwe collecties en promoties. Daarnaast krijgen gebruikers stijlinspiratie en kunnen ze hun favoriete items eenvoudig opslaan.
De introductie sluit aan bij de bredere digitale strategie van de discounter. Recent rolde Primark vernieuwde websites uit in zijn zeventien markten. Door de app nu in twee totaal verschillende landen te lanceren – in Ierland als gevestigde naam, in Italië als groeimarkt – wil de keten de werking uitgebreid testen en leren van uiteenlopend consumentengedrag.
Klantbeleving verbeteren
“We merken dat shoppers hun aankopen steeds vaker online voorbereiden, of ze nu inspiratie opdoen of hun bezoek plannen”, zegt digitaal directeur Matt Houston. “Deze app biedt klanten daarvoor intuïtieve en gepersonaliseerde hulpmiddelen.” Volgens Houston zorgt de gespreide uitrol ervoor dat Primark waardevolle inzichten kan verzamelen over het daadwerkelijke gebruik van de app, die moeten helpen om de klantbeleving verder te verbeteren voordat de applicatie in andere regio’s wordt gelanceerd.
De digitale strategie van Primark is voor retailwaarnemers een boeiende case. Het is één van de onderwerpen die verkoopdirecteur België Olivier Crépin komt duiden op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 25 september in Antwerpen. Ook andere discounters, zoals Takko Fashion en Action, komen er hun strategie toelichten. Tickets reserveren kan via de link hieronder.


