De Britse reclamewaakhond heeft Zara op de vingers getikt voor twee online advertenties waarin te magere modellen zouden zijn gebruikt. De modeketen heeft de bewuste beelden intussen offline gehaald.
“Ongezond dun”
Volgens de Advertising Standards Authority (ASA) toonden de bewuste beelden één model met opvallend ingevallen wangen, terwijl een andere foto de zichtbare sleutelbeenderen van het model benadrukte. De toezichthouder oordeelde dat de advertenties uit mei modellen “ongezond dun” presenteren en noemde ze onverantwoord.
Het modebedrijf zegt alle beelden onmiddellijk verwijderd te hebben nadat de ASA met de klachten kwam. Directe klachten van consumenten kreeg de keten naar eigen zeggen niet. Verder stelt Zara dat beide modellen op het moment van de fotoshoots medische attesten konden voorleggen waaruit hun goede gezondheid bleek. Opvallend is in dat verband dat twee andere advertenties met dezelfde modellen voor de reclame-autoriteit geen probleem vormden.
De Britse waakhond neemt modebedrijven de laatste tijd vaker onder de loep: ook advertenties van Marks & Spencer en Next werden de afgelopen maanden om soortgelijke redenen geweerd. In een officiële reactie onderstreept Zara alvast haar toewijding aan verantwoorde communicatie: “Wij volgen strikte richtlijnen voor de selectie en fotografie van modellen, en de keuze van beelden.”


