RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Foodwatch vindt besmette producten bij vier supermarktketens

icon
Food14 juli, 2016

Onderzoek van Foodwatch heeft aangetoond dat verschillende producten van huismerken van de ketens Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Lidl besmet zijn met de gevaarlijke minerale oliën MOAH en MOSH.

Kankerverwekkend

Foodwatch voerde daarvoor tests uit op twaalf producten van huismerken en vond in drie kwart van die gevallen sporen van MOAH of MOSH. Die eerste stof wordt ervan verdacht kankerverwekkend te zijn, terwijl MOSH gedacht wordt weefselschade te veroorzaken.

 

Voedselwaakhond Foodwatch voerde een half jaar geleden al gelijkaardige tests uit, en stelt vast dat er sindsdien weinig tot niets is veranderd. “Meer dan een half jaar na onze eerste test liggen er nog steeds sterk vervuilde producten in het winkelschap. De door de minister gewenste ‘eigen verantwoordelijkheid’ van bedrijven is ver te zoeken. De voedselindustrie waakt niet over onze gezondheid – deze wens van minister Schippers is naïef.”

 

De instelling vraagt daarom nu aan de overheid om zelf stappen te ondernemen. “De overheid hoort verantwoordelijkheid te nemen voor de volksgezondheid. Foodwatch wil dan ook dat het kabinet hiertoe zo snel mogelijk veilige verpakkingen verplicht en residunormen opstelt.”

 

Actie van regering gevraagd

Na de testen een half jaar geleden, had foodwatch aan de ketens gevraagd om het probleem aan te pakken, maar momenteel lijkt dat nog niet gebeurd te zijn. Minister Schippers overweegt zelf normen in te voeren als een algemene Europese regelgeving te lang op zich laat wachten. Ze wees eerder echter ook al op de verantwoordelijkheid van de bedrijven zelf. Foodwatch wil echter dat de regering per direct beschermende verpakkingen verplicht maakt en dat de normen versneld worden opgesteld.

 

Jumbo heeft alvast aan onze redactie laten verstaan de zaak te onderzoeken. “Voedselveiligheid staat bij Jumbo voorop. We zijn aan het onderzoeken hoe we een en ander kunnen aanpassen. Hierbij kijken wij welke materialen het veiligst en het meest milieuvriendelijk zijn”, aldus woordvoerster Laura Valks-Piessens.

 

Ook bij Ahold zeggen ze de nodige maatregelen te treffen: “Wij houden hier zoveel mogelijk rekening mee bij het gebruik van onze verpakkingen, en zijn ook in gesprek met onze leveranciers hierover. De verpakkingen van AH meergranen maccaroni en spaghetti zijn inmiddels gewijzigd van recycled karton naar virgin karton, het kan nog even duren voordat deze uitrol geheel compleet is. Ook de verpakking van AH Lasagnebladen wordt gewijzigd naar virgin karton”, aldus woordvoerster Els van Dijk.

 

Aldi en Lidl waren niet beschikbaar voor commentaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN