Net als sectorgenoten AB InBev en Heineken ziet Carlsberg de volumes terugvallen nu consumenten afgeschrikt worden door prijsverhogingen en ze steeds vaker alcohol afzweren. Toch verwacht de brouwer meer winst.
Marktaandeelwinst in Europa
Carlsberg verkocht 1,7% minder dranken in de eerste helft van dit jaar, vooral door tegenvallende consumptie in Azië. De totale omzet steeg weliswaar met 18,2% dankzij de overname van Britvic, die in januari werd afgerond, maar de organische omzet viel met 0,3% terug. Met een toename van 2,3% bleef ook de organische winstgroei onder de verwachtingen. Het verlies van de licentie voor de verkoop van het Spaanse bier San Miguel (ten voordele van AB InBev) speelde ook mee.
“We verwachten niet dat het consumentenklimaat in de rest van het jaar zal verbeteren”, zegt CEO Jacob Aarup-Andersen. Hij is wel verheugd over de marktaandeelwinst in West-Europa, die te danken is aan goede vooruitgang voor premium bieren, alcoholvrij en frisdrank. Het bedrijf denkt ondanks de zwakke volumes dit boekjaar toch een operationele winstgroei van 3 tot 5% te realiseren.


