Krëfel heeft een nieuwe topman: Vincent Nolf, de voormalige CEO van de failliete winkelketens Makro en Casa, moet proberen de verlieslatende elektroketen uit het slop halen.
Grote uitdagingen
Huidig topman Jonathan De Nys blijft als adjunct-CEO aan boord. “De uitdagingen waar Krëfel voor staat, zijn groot”, zegt hij tegenover persagentschap Belga, en Nolf moet “een frisse, externe blik” op de zaken brengen.
Dat is hoognodig, want de keten bevindt zich al langer in de rode cijfers. Vorig jaar zakte de omzet naar 432,7 miljoen euro, terwijl het bedrijfsverlies met 6% toenam naar 26,7 miljoen euro. Het nettoverlies klokte af op 29,3 miljoen euro, wat een kwart meer is dan een jaar eerder. Bij het bekendmaken van die cijfers zei de retailer bovendien pessimistisch te zijn over 2025.
Onvoldoende schaalvoordelen
Krëfel nam al enkele maatregelen: de keten stopt met zijn eigen keukenwinkels, sloot een distributiecentrum, trok de stekker uit dochterformule Tones en sluit dit jaar vier elektronicawinkels. De vraag is of dat kan volstaan om de concurrentie aan te gaan met kleppers als MediaMarkt, Vanden Borre, Coolblue, Bol of Amazon.
De elektroketen is nochtans zelf sinds 2019 in handen van een grotere Europese groep: United.b, de holding van de Franse ondernemersfamilie Mulliez, waartoe ook de elektroformules Boulanger en Electro Dépot behoren. Afgaande op de cijfers leverde dat tot nu toe niet de verhoopte schaalvoordelen op.

