De volgende drie jaren wil Jysk sterker groeien in de grote Europese steden. Tegelijk investeert het bedrijf verder in digitale platformen. Ook in de Benelux ziet de Deense woonwinkelketen nog veel ruimte voor expansie.
Dichter bij de klant
“Customers’ first choice”: zo heet de strategie waarmee Jysk een nieuwe groeifase wil inzetten. De retailer wil het klantenbestand uitbreiden in landen waar de keten al actief is. Daarnaast verlegt Jysk de focus naar de grote Europese steden om winkelen voor stedelijke klanten eenvoudiger te maken.
“In de komende jaren zien we kansen om verder te groeien in landen waar we al winkels en een goed logistiek netwerk hebben. Bovendien willen we dichter bij klanten komen in grote steden zoals Madrid, waar we binnen het komende boekjaar meerdere winkels willen openen”, zegt CEO Rami Jensen. De retailer heeft al meer dan 3500 winkels in vijftig landen.
Ook in de Benelux ziet Jysk nog veel ruimte om te groeien. In België opent volgende maand de zeventigste winkel van de keten, in Menen. Het doel is door te groeien naar minstens 125 winkels. In Nederland, waar de retailer 103 winkels heeft, opent straks een winkel in Muiden (bij Amsterdam). “Dat is een van de stedelijke regio’s waar we nog veel potentieel zien. Onze ambitie is om uit te breiden naar minimaal 140 winkels”, zegt Frank Christant, directeur van Jysk België, Frankrijk en Nederland.
Digitale investeringen
De investeringsfocus verschuift van de fysieke winkels naar digitalisering. In de vorige strategieperiode investeerde Jysk 4,7 miljard Deense kronen (630 miljoen euro) in het winkelconcept 3.0, waarbij meer dan 3000 winkels succesvol werden vernieuwd. In de huidige strategieperiode verwacht de retailer minstens twee miljard Deense kronen (goed 250 miljoen euro) te investeren in IT-infrastructuur, online winkelen en andere klantgerichte platforms.
“We hebben geïnvesteerd in ons winkelnetwerk, en nu moeten onze digitale contactpunten volgen zodat klanten eenvoudig kunnen winkelen, waar ze ook zijn”, aldus Jensen.


