RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe een prijsoorlog innovatie fnuikt

icon
Food2 augustus, 2016

Prijsoorlogen leiden tot een beperkter assortiment in de supermarkt, een terugval van het aantal productlanceringen, een krimp van de innovatiebudgetten en dalende omzetten. Dat heeft onderzoeksbureau IRI berekend voor het VK. 

 

Negatieve spiraal

In Groot-Brittannië woedt al enige tijd een prijzenslag die flink wat heviger is dan wat we kennen op de Belgische of Nederlandse markt. De grote supermarktketens trachten er de opkomst van discounters Aldi en Lidl te beantwoorden met een opbod van prijsverlagingen. Maar of dat echt helpt? Welnee, het leidt enkel tot een negatieve spiraal… 

IRI onderzocht het aanbod in de Britse supermarkten tussen januari 2013 en december 2015. Het gemiddeld aantal referenties in de winkel ging achteruit met 6,3%, of zo’n 1.000 sku’s. Tegelijk daalde ook het aantal productlanceringen: in 2015 zagen 13% minder nieuwe merkproducten het licht vergeleken met 2013. Het aantal private labellanceringen daalde zelfs met 26%. Retailers – Tesco op kop – reduceren het assortiment uit besparingsoverwegingen. Hierdoor wordt het moeilijker voor fabrikanten om hun innovaties in de rekken te krijgen. 

 

Minder ondersteuning

Het onderzoeksbureau berekende dat de omzetbijdrage van nieuwe producten (minder dan één jaar op de markt) tussen 2011 en 2015 daalde van 3,4% naar 2,1%. Voor foodproducten was er een daling van 2,9% naar 1,7%, voor non-food van 4,9% naar 3,2%. De grootste daling was er voor de categorie personal care: van 7,7% naar 3,1%. 

Dit is slecht nieuws voor de foodretailsector, stelt het rapport. Nieuwe producten zijn immers “het levensbloed van de industrie”. Ze vergroten de aantrekkingskracht van hun categorie en creëren waarde door hogere verkoopprijzen. De prijs van nieuwe producten lag in 2015 zo’n 53% boven het sectorgemiddelde, terwijl dat in 2011 nog 41% was. Innovaties worden steeds hoger gepositioneerd, blijkbaar. 

Maar tegelijk krijgen innovaties steeds minder ondersteuning (de budgetten staan onder druk) en worden ze steeds sneller uit de rekken gehaald wanneer de verkoopcijfers tegenvallen (al vanaf 36 weken na de lancering). 

 

Snijden in eigen vlees

Het is een opmerkelijke vaststelling: in hun pogingen om te concurreren met de discounters snijden de Britse supermarktketens in hun eigen vlees. Ze besparen juist op één van de factoren waarmee ze zich zouden kunnen onderscheiden van Aldi en Lidl – namelijk productinnovatie. 

Het rapport besluit met enkele tips aan fabrikanten. Het is raadzaam om innovatiebudgetten te concentreren op de beste ideeën. Misschien kan testmarketing opnieuw een standaardpraktijk worden? Men moet erover waken dat het hogere prijsniveau van nieuwe producten verantwoord blijft, en de verkoopargumenten goed communiceren.

 

Lanceringsaanbiedingen gaan best niet te diep, om te vermijden dat de consument schrikt van de reguliere verkoopprijs. Tot slot blijft sampling een dure maar efficiënte tactiek. 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 juli, 2025
    FrieslandCampina: tweede jaarhelft wordt magerder

    FrieslandCampina boekte in de eerste helft van het jaar een winstgroei van ruim 25%, maar vreest druk op de marges door druk op het consumentenvertrouwen en de zwakke dollar.

  • icon
    Food23 juli, 2025
    Burgerketen Five Guys tankt geld voor Europese expansie

    Five Guys kondigt een herfinancieringsoperatie aan die de middelen voorziet voor een verdere Europese expansie van de Amerikaanse hamburgerketen de komende jaren.

  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore

    Lotus Bakeries daagt de Nederlandse producent van ontbijtgranen Holie’s voor de rechter omdat die campagne voert over het suikergehalte van populaire ontbijtmerken.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN