RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom supermarkten wél moeten inzetten op e-commerce

icon
Food4 augustus, 2016

E-commerce is een kleine niche in voeding, maar het potentieel is groot. Onlineklanten zijn namelijk ook betere offlineklanten: ze besteden meer in de winkel en ze zijn loyaler. Albert Heijn weet dat beter dan wie ook. 

 

Kansen online

Supermarkten weten heel wat redenen te bedenken om niet voluit te gaan met investeringen in e-commerce. Online vertegenwoordigt amper anderhalf procent van de voedingsomzet – als het al zoveel is – en niemand verdient er geld mee. De logistieke kosten zijn te hoog, te weinig klanten willen ervoor betalen. Shoppers willen voeding zien, ruiken, betasten. En met winkels op elke straathoek is de nood aan webshops klein.  

Dat mag allemaal kloppen, maar het loont de moeite om naar het bredere plaatje te kijken. Online is namelijk niet zomaar een apart of bijkomend verkoopkanaal. Het blijkt ook de verkoop in de fysieke winkels te kunnen versterken. 

 

Synergie tussen offline en online

Een studie van Kantar Worldpanel (“Accelerating the growth of e-commerce in FMCG”) wees al in 2014 op sterke synergie tussen offline en onlinekanalen. Concreet voorbeeld: offlineklanten van Tesco besteden 29% van hun jaarlijkse shoppingbudget bij Tesco. Maar klanten die offline én online shoppen bij Tesco, besteden wel 46% van hun budget bij deze retailer. 

En dat is niet louter het gevolg van hun bijkomende online bestedingen. Ook hun bestedingen in de fysieke winkel liggen gevoelig hoger dan die van pure offlineklanten. Gelijkaardige cijfers vond Kantar Worldpanel voor Asda en Sainsbury. Met andere woorden: wie erin slaagt om klanten online aan zich te binden, doet daar ook offline z’n voordeel mee. Zonder gevaar voor kannibalisering, bovendien. 

Recente cijfers van GfK wijzen op een gelijkaardige trend in Nederland, lezen we in Distrifood: Albert Heijn weet daar de klantentrouw te verhogen dankzij omnichannelshoppers, die 6,9% van het aantal klanten vertegenwoordigen en al ruim 15% van de omzet uitmaken. Het pure online aandeel bij Albert Heijn bedraagt al 3%, veel meer dan het sectorgemiddelde. De groei van Albert Heijn is in Nederland zelfs louter aan online toe te schrijven. 

 

Merkkopers

Omnichannelklanten zijn een natte droom voor supermarktketens, mag je concluderen. Ze besteden gevoelig meer, zowel in de winkel als online, én ze zijn loyaler. Die klanten wil je hebben en houden. Als retailer, maar ook als merk. Want onlinekopers zijn merkkopers, stelt Kantar Worldpanel in hetzelfde rapport. En 55% van de onlineklanten gebruikt steeds hetzelfde boodschappenlijstje, bij dezelfde retailer. Het is van levensbelang om als eerste op dat lijstje te komen.

Bij Albert Heijn weten ze blijkbaar hoe dat moet. Die knowhow steekt straks de grens over, naar Delhaize. Kan interessant worden… 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Hamburgerketen Manhattn’s zoekt franchisepartner in Nederland

    Van de huidige elf vestigingen wil de Belgische hamburgerketen Manhattn’s snel doorgroeien naar veertig restaurants, ook in het buitenland, met franchisingpartners in Frankrijk en Nederland.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Mondelez daagt Aldi voor de rechter wegens “schaamteloos kopiëren”

    Verpakkingen van enkele Aldi-huismerken in de Verenigde Staten vertonen een misleidende gelijkenis met die van onder andere Oreos en Chips Ahoy, meent fabrikant Mondelez International, die een schadevergoeding eist.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN