RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Tags veggie/vegan
  • Bedrijven IKEA
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

IKEA viert 40 jaar gehaktballen met nieuwe falafelbal

icon
Food16 september, 2025
Ikea viert 40 jaar gehaktballen
© Ingka (Ikea)

Het best verkopende product van Ikea, de gehaktbal, wordt veertig jaar oud. Dat jubileum vieren de Zweden met de introductie van falafel op het menu: in de komende zes maanden zullen steeds meer markten de kikkererwtballetjes in hun restaurants zien verschijnen.

Veertig jaar ballen

Al in 1960 startte Ingvar Kamprad met het eerste Ikea-restaurant in Älmhult. De oprichter van de keten meende immers dat “klanten die goed gegeten hebben, tevredener winkelen”. 25 jaar later volgde dan de creatie van de eigen gehaktbal, die de Zweedse chef Severin Sjöstedt ontwikkelde met het oog op introductie in alle Ikea-markten.

Al snel werden de bekende köttbullar een wereldwijd succes: Ikea verkoopt er wereldwijd bijna anderhalf miljard per jaar van. In 2006 begon de keten de balletjes ook echt te verkopen in zijn Swedish Food Market, samen met bijhorende sauzen en andere Zweedse lekkernijen.

Gaandeweg introduceerde Ikea alternatieven voor gehakt: in 2015 was er eerst de kipbal, later datzelfde jaar volgde de groentebal. Vijf jaar later kwam de plantaardige ‘huvudroll’ op de markt, ontworpen om de smaak van de originele gehaktbal te evenaren… en nog eens vijf jaar later is er dus de falafelbal.

Falafel versterkt plantaardig aanbod

Met de toevoeging van falafel wil Ikea het aandeel plantaardig eten verhogen en en wil het meer mensen inspireren om voor plantaardig te kiezen. Kikkererwten zijn het hoofdingrediënt van de nieuwe bal, die verder ook courgette, ui en een kruidenmengeling omvat. In de restaurants zullen de balletjes worden geserveerd met couscous, aioli en citroen.

“Onze meubels verkopen we plat, maar ons eten is mooi rond gevormd”, zegt de keten in een persbericht. Voedingsontwerper Daniel Yngvesson noemt falafel “de perfecte aanvulling op het menu”: de falafel is inmiddels een vaste waarde in de Zweedse keuken, meent hij.

Ikea is een van de grootste restaurantketens ter wereld: naar eigen zeggen lokken de 473 restaurants jaarlijks 710 miljoen gasten in 63 markten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN