RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gezondheidstaks op voeding werkt – maar niet echt

icon
Food10 augustus, 2016

Werkt een taks op ongezonde voeding? In Mexico wel, blijkt uit een recente wetenschappelijke studie. Al kan men zich de vraag stellen of de gemeten impact een wezenlijk verschil maakt. 

 

Overgewicht

In januari 2014 voerde Mexico een frisdranktaks in van 1 peso per liter (ongeveer 10%) en een gezondheidstaks van 8% op calorierijke voeding (producten met een energiedensiteit van meer dan 275 kcal/100g, waaronder snoepgoed, snacks, ijs, ontbijtgranen, koekjes, sauzen en bereide maaltijden). Met reden: in Mexico kampt 70% van de volwassenen en 33% van de kinderen met overgewicht. 

Maar haalt zo’n taks iets uit? Onderzoekers van het Mexican National Institute of Public Health en van de University of North Carolina analyseerden de Nielsencijfers tussen januari 2012 en december 2014. De resultaten werden deze zomer gepubliceerd in PLoS Medicine. 

 

Significante daling

De onderzoekers zagen dat het verkoopvolume van de getaxeerde producten in 2014 daalde met 25g per capita per maand, of 5,1%. Voor niet-getaxeerde producten zag men geen significante wijzigingen. Bovendien: in huishoudens met lage inkomens bedroeg de daling voor ongezonde voeding wel 10,2%. In de middengroepen was dat 5,8% terwijl het aankoopgedrag niet veranderde bij de hoge inkomensgroepen. 

De studie bevestigt dus dat een relatief bescheiden gezondheidstaks op korte termijn een significant effect heeft op het aankoopgedrag. Vooral kwetsbare gezinnen kopen minder junkfood. Maar of die verandering ook de volksgezondheid ten goede komt, werd niet onderzocht. De gemeten daling vertegenwoordigt uiteindelijk slechts 70 tot 110 kcal per persoon per maand, wat zeer beperkt is. 

Bovendien werd de verkoop in alternatieve, vaak goedkopere kanalen (zoals straatventers) niet meegenomen in de telling – misschien hebben de Mexicanen gewoon hun snacks elders gekocht? Zowel voor- als tegenstanders van een gezondheidstaks vinden in deze studie dan ook munitie. 

 

En elders? 

In België bleek de invoering van een suikertaks nauwelijks effect te hebben op het koopgedrag – tenzij dan op grensaankopen. Toch overwegen steeds meer landen de invoering van een taks op ongezonde voeding. In het VK gaat een frisdranktaks van start in 2018, besliste de regering er. Een blikje cola zou tien cent duurder worden. Tot grote vreugde van televisiekok Jamie Oliver, die al langer een kruistocht voert voor gezonde voeding. 

Frankrijk heeft een frisdranktaks ingevoerd van 7 eurocent per liter en voorziet een verhoging in 2017. Finland beperkt zich niet tot een louter frisdranktaks (22 eurocent per liter), de heffing geldt evengoed voor snoep en ijs. Ook Hongarije en Roemenië kennen een gezondheidstaks. In Denemarken bleek een vet- en suikertaks geen succes en werd hij weer afgevoerd. In de VS werd Philadelphia de eerste stad die een frisdranktaks invoerde. 

En sinds vorige maand kent de Indiase staat Kerala een vettaks van 14,5% op ongezonde snacks als hamburgers, donuts en pizza’s. De overheid viseert hiermee vooral ketens als McDonald’s, Burger King, Domino’s en KFC. Indiërs blijken massaal over te schakelen van hun traditionele eetpatronen naar ongezonde Westerse fastfood. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens Sugar-Score

    Lotus Bakeries daagt de Nederlandse producent van ontbijtgranen Holie’s voor de rechter omdat die campagne voert over het suikergehalte van populaire ontbijtmerken.

  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lindt & Sprüngli groeit, maar betaalt hoge prijs

    Ook bij het Zwitserse chocoladehuis Lindt & Sprüngli weegt de dure cacao steeds zwaarder op de marges. Toch toont de luxechocolatier zich veerkrachtig, dankzij een trouwe Europese klantenbasis.

  • icon
    Food23 juli, 2025
    Le Pain Quotidien plant wereldwijde expansie via franchise

    Le Pain Quotidien is opnieuw in groeimodus. Ondanks een omzetdaling, vervijfvoudigde de winst in 2024. De Belgische bakkerij- en restaurantketen zet in op franchise voor verdere groei, de wereld rond.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN