RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carlsberg ziet omzet afnemen

icon
Food17 augustus, 2016

De Deense brouwer Carlsberg zag zijn omzet in het eerste halfjaar met bijna 4% zakken tot 31,243 miljard kroon of zowat 4,2 miljard euro. Toch konden de Denen hun nettowinst met een kwart opdrijven.

Verkocht volume loopt terug

De brouwerijgroep, die geleid wordt door de Nederlander Cees ’t Hart, moest zich in de eerste zes maanden tevreden stellen met een kleiner verkocht volume. In het eerste semester van 2015 verkocht Carlsberg nog voor 70,9 miljoen hectoliter, nu was dat nog 70,0 miljoen hectoliter. De terugloop werd voornamelijk veroorzaakt door lagere verkopen in het Verenigd Koninkrijk, Finland, Polen en China. Daar kwam in het tweede kwartaal nog een negatieve volumeontwikkeling in Oost-Europa bij.

 

De daling van het verkochte volume kon niettemin worden gecompenseerd door een verbetering van de productmix, waarbij de omzet per hectoliter met 5% toenam en er op die manier toch een autonome groei van 4% kon worden voorgelegd. Die werd echter weer onderuit gehaald door tegenzittende wisselkoersevoluties in de meeste markten zoals Oost-Europa, Groot-Brittannië, Noorwegen en China.

 

Toch kon het bedrijf uiteindelijk een hogere nettowinst realiseren. Het onderste cijfer in de boekhouding steeg immers van 1,495 miljard kroon (200 miljoen euro) tot 1,867 miljard kroon (250 miljoen euro), onder meer door enkele eenmalige opbrengsten.

 

Op schema met actieplannen

Carlsberg zegt bovendien dat het op schema zit met zijn belangrijkste regionale actieplannen. Zo steeg de operationele marge in West-Europa tot 12,1%, onder meer door een betere prijsmix. In Azië zorgde een betere prijsmix dan weer voor een organische toename van de verkopen met 4%, ondanks een terugval in volume in China. In Oost-Europa kon ondanks tegenvallende verkopen toch 8% organische groei in omzet worden opgetekend.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food2 september, 2025
    Sainsbury’s zet gezichtsherkenning in tegen criminaliteit

    Sainsbury’s rolt gezichtsherkenning uit om de veiligheid van medewerkers en klanten te verzekeren, na een toename van criminele feiten in zijn winkels. Een meerderheid van de klanten zou de toepassing steunen, maar privacygroepen uiten scherpe kritiek.

  • icon
    Food2 september, 2025
    Frits van Eerd verliest stemrecht als aandeelhouder Jumbo

    Voormalig CEO Frits van Eerd heeft geen stem meer heeft bij besluitvorming over Jumbo. Dat meldt de Nederlandse supermarktketen in een reactie op de veroordeling van haar ex-topman op 7 augustus.

  • icon
    Food2 september, 2025
    Nederlandse en Belgische organisaties tegen voedselverspilling slaan handen in elkaar

    No Waste Army breidt uit naar België en gaat samenwerken met Waste Warriors om samen meer afgekeurde groenten en fruit te redden. De Nederlandse scale-up koppelt zijn infrastructuur en expertise aan de Antwerpse start-up.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO
  • icon
    Wonen1 september, 2025
    Homefashion Group “onderzoekt opties” voor Leen Bakker en Kwantum
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN