Na de meer dan succesvolle marketingstunt met synthetische diamant bestelt Zeeman een nieuwe voorraad. Tegelijk spant een juweliersbedrijf een kort geding aan tegen de textieldiscounter, omdat de campagne “misleidend” zou zijn.
Eerlijke prijsvergelijking
De actie waarbij klanten begin deze maand bij Zeeman een hanger met een synthetische diamant konden kopen voor 29,99 euro, was een instant succes: in minder dan een uur was de volledige voorraad van enkele duizenden exemplaren verkocht, ondanks een webshopcrash. Daarop besliste de retailer om een nieuwe voorraad te bestellen. Die is evenwel enkel verkrijgbaar voor klanten die zich aanmeldden voor een update, nadat ze naast een exemplaar grepen.
Dat verhaal krijgt echter nog een staartje: juweliersbedrijf Gisser spant een kort geding aan tegen Zeeman wegens misleiding. In de campagne stelde de retailer dat een vergelijkbaar sieraad bij een juwelier “vaak meer dan 300 euro” zou kosten, terwijl hun hanger met laboratoriumdiamant 29,99 euro kostte. Volgens Gisser is dit onjuist: een vergelijkbaar sieraad bij een juwelier zou rond dezelfde prijs liggen. De zaak komt voor op vrijdag 26 september bij de rechtbank in Den Haag.
Tegelijk kondigt het juweliersbedrijf aan dat het een zilveren hanger met lab-grown diamant lanceert, vergelijkbaar met het sieraad dat Zeeman aanbood. Dit product zal vanaf oktober beschikbaar zijn bij juweliers in Nederland, tegen dezelfde prijs van 29,99 euro. Zo zegt Gisser te willen aantonen dat een eerlijke prijsvergelijking mogelijk is, zonder consumenten te misleiden.


