De Britse marktplaats OnBuy breidt tegen eind dit jaar uit naar twintig Europese markten, waaronder (nu meteen al) België en Nederland. Het platform benadrukt dat het zelf geen voorraad aanhoudt en nooit concurreert met zijn retailers.
Alternatief voor Amazon en eBay
OnBuy heeft zich meteen beschikbaar gemaakt in twaalf Europese markten: België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Slovakije en Spanje. De uitbreiding naar nog eens acht extra markten is al in gang gezet, met als doel tegen het einde van het jaar actief te zijn in twintig landen.
OnBuy, dat opgericht werd in 2016, biedt retailers naar eigen zeggen een eerlijker en winstgevender verkoopmodel en consumenten een geloofwaardig alternatief voor Amerikaanse giganten zoals Amazon en eBay. In tegenstelling tot veel gevestigde platforms gaat OnBuy geen concurrentie aan met zijn retailers en houdt het zelf geen voorraden aan.
De marktplaats rekent de komende twaalf maanden op een bruto omzet van honderd miljoen pond (115 miljoen euro) en vijf miljoen nieuwe klanten. Een belangrijke succesfactor is het cashback-programma: klanten kunnen hun cashback direct op het platform gebruiken of laten uitbetalen, wat in het Verenigd Koninkrijk al meer dan 50% herhaalaankopen heeft opgeleverd.


