(update) Amazon brengt Haul naar Spanje en naar Frankrijk, als start van de uitrol in Europa. Met de discountwebshop, die producten voor 20 euro of minder verkoopt, wil Amazon de rechtstreekse concurrentie aangaan met Aziatische spelers zoals Shein, Temu en AliExpress.
Uitrol na positieve start
Via de website en app van Haul biedt Amazon honderden artikelen in meer dan 30 categorieën, waaronder mode, wonen en lifestyle, aan “ongelooflijk lage prijzen”. De shop richt zich op producten van 20 euro of minder; het merendeel kost minder dan 10 euro.
Amazon brengt Haul naar Frankrijk en naar Spanje na de positieve ontvangst in de Verenigde Staten, waar de formule in november 2024 werd gelanceerd, en de uitrol in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Voor een verdere Europese uitrol is weinig nodig, aangezien de meeste producten rechtstreeks uit China worden geleverd. Haul werkt dus niet met lokale distributiecentra, waardoor de levertermijnen langer zijn dan gewoonlijk bij Amazon.
Wereldwijd boekte Amazon tussen januari en juni 2025 een winst van 35,3 miljard Amerikaanse dollar (zo’n 32,8 miljard euro), 47% meer dan in dezelfde periode van 2024. De omzet bedroeg 323,4 miljard Amerikaanse dollar (300,7 miljard euro), een stijging van 11% op jaarbasis.


