Van Eataly in Dubai tot Whole Foods in Vancouver, na 17 jaar op pad in supermarktland, blikt Erik Hemmes terug. Met zijn diepgravende reportages overal ter wereld werd hij dé supermarktexpert van Nederland. Nu deelt hij die kennis ook live, tijdens de Retail Day Tour The Buzz.
Van observatie tot inspiratie
Wie de afgelopen zeventien jaar het blad FoodPersonality opensloeg, zag steevast de reportages van Erik Hemmes. Hij observeerde hoe formules evolueerden, fotografeerde talloze presentaties en analyseerde hoe retailers hun winst per vierkante meter optimaliseerden.
Die ervaring zet hij nu in om Belgische en Nederlandse retailers een exclusieve blik achter de schermen te bieden. Samen met RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck leidt hij de Retail Day Tour The Buzz, een dagtrip langs de meest spraakmakende Nederlandse supermarktconcepten.
“Meer vers, maar ook veel meer diepte in de categorieën. A-merken, huismerken, onderkantmerken, plantaardig, biologisch: er is veel meer variatie dan vroeger”, benadrukt Hemmes tegenover FoodPersonality hoe de sector ingrijpend veranderde. Wie mee op tour gaat, ziet die dynamiek van dichtbij, bijvoorbeeld in de Albert Heijn XL in Amsterdam of de Jumbo Foodmarkt in Hilversum.
Leren van de meest competitieve markt
Nederland is volgens Hemmes een van de meest uitdagende markten van Europa. “De sector is erg prijsgericht geworden; allemaal angst dat de klant wegloopt naar de concurrent.” Precies daarom zijn de innovaties zo interessant: Lidl experimenteert met nieuwe winkelconcepten, discounters als Nettorama en Dirk trekken klanten met uitgekiende prijsstrategieën, terwijl Plus en Vomar hun eigen accenten leggen.
Voor retailers die de Nederlandse markt beter willen begrijpen en inzichten willen vertalen naar hun eigen strategie, biedt de tour een unieke gelegenheid. Hemmes: “Ik heb in al die jaren talloze formules gezien, maar de diversiteit en dynamiek van de Nederlandse markt blijven bijzonder”.
Extra editie in november
Aan boord van The Buzz geven Snoeck en Hemmes context bij elke halte. Welke spelers domineren? Welke cijfers bepalen de markt? Welke trends — van retailmedia tot hybride modellen — sturen de toekomst? Hun inzichten vertalen zich meteen naar toepasbare lessen voor elke organisatie.
Na gesmaakte edities in augustus en september, zijn er twee extra data toegevoegd: op 21 oktober en 18 november 2025. Voor de editie van 21 oktober zijn er nog maar enkele plaatsen beschikbaar op The Buzz, dus wees er snel bij!



