RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven RetailDetail
  • Onderwerpen RetailDetail Events
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Erik Hemmes en de supermarkt als laboratorium: mee op tour met The Buzz

icon
Food3 oktober, 2025

Van Eataly in Dubai tot Whole Foods in Vancouver, na 17 jaar op pad in supermarktland, blikt Erik Hemmes terug. Met zijn diepgravende reportages overal ter wereld werd hij dé supermarktexpert van Nederland. Nu deelt hij die kennis ook live, tijdens de Retail Day Tour The Buzz.

Van observatie tot inspiratie

Wie de afgelopen zeventien jaar het blad FoodPersonality opensloeg, zag steevast de reportages van Erik Hemmes. Hij observeerde hoe formules evolueerden, fotografeerde talloze presentaties en analyseerde hoe retailers hun winst per vierkante meter optimaliseerden.

Die ervaring zet hij nu in om Belgische en Nederlandse retailers een exclusieve blik achter de schermen te bieden. Samen met RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck leidt hij de Retail Day Tour The Buzz, een dagtrip langs de meest spraakmakende Nederlandse supermarktconcepten.

“Meer vers, maar ook veel meer diepte in de categorieën. A-merken, huismerken, onderkantmerken, plantaardig, biologisch: er is veel meer variatie dan vroeger”, benadrukt Hemmes tegenover FoodPersonality hoe de sector ingrijpend veranderde. Wie mee op tour gaat, ziet die dynamiek van dichtbij, bijvoorbeeld in de Albert Heijn XL in Amsterdam of de Jumbo Foodmarkt in Hilversum.

Leren van de meest competitieve markt

Nederland is volgens Hemmes een van de meest uitdagende markten van Europa. “De sector is erg prijsgericht geworden; allemaal angst dat de klant wegloopt naar de concurrent.” Precies daarom zijn de innovaties zo interessant: Lidl experimenteert met nieuwe winkelconcepten, discounters als Nettorama en Dirk trekken klanten met uitgekiende prijsstrategieën, terwijl Plus en Vomar hun eigen accenten leggen.

Voor retailers die de Nederlandse markt beter willen begrijpen en inzichten willen vertalen naar hun eigen strategie, biedt de tour een unieke gelegenheid. Hemmes: “Ik heb in al die jaren talloze formules gezien, maar de diversiteit en dynamiek van de Nederlandse markt blijven bijzonder”.

Extra editie in november

Aan boord van The Buzz geven Snoeck en Hemmes context bij elke halte. Welke spelers domineren? Welke cijfers bepalen de markt? Welke trends — van retailmedia tot hybride modellen — sturen de toekomst? Hun inzichten vertalen zich meteen naar toepasbare lessen voor elke organisatie.

Na gesmaakte edities in augustus en september, zijn er twee extra data toegevoegd: op 21 oktober en 18 november 2025. Voor de editie van 21 oktober zijn er nog maar enkele plaatsen beschikbaar op The Buzz, dus wees er snel bij!

Reserveer hier je plaats op de VIP-bus
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN