In vier supermarkten test Colruyt een uitgebreider broodassortiment dat ter plaatse wordt gebakken. In Halle installeerde de retailer zelfs een geheel nieuw concept bakatelier. De eerste resultaten zijn positief.
30 nieuwe referenties
Deze week werd de Colruyt-winkel in Halle uitgebreid met een bakatelier, dat centraal in de winkel in het oog springt. Daar worden dertig nieuwe referenties (stok)broden, kleine broodjes, koffiekoeken en hartige snacks ter plaatse gebakken. Met de uitbreiding van het broodassortiment wil Colruyt testen welk aanbod het beste aansluit bij de noden van de klanten. Op dit moment zijn er vier Colruyt-winkels waar een test met bakkerij-assortiment loopt: naast Halle ook Diest, Nieuwpoort en Ninove.
“In Halle gaan we nog een stapje verder”, zegt Geert Elen, hoofd innovatie bij Colruyt Group. Klanten zien er de medewerkers aan het werk in een heus bakatelier. Broden worden net voor de opening van de winkel vers gebakken, zodat ze een lekker krokante korst hebben. Ze worden in de loop van de dag bijgebakken. Ook de andere broodproducten worden meermaals per dag gebakken voor de beste kwaliteit en om voedselverspilling maximaal te beperken.
Jonge gezinnen
“Door de tests met brood willen we nog meer bijleren over de noden van onze klanten. Het aanbod kan dus de komende maanden nog wijzigen.” De eerste resultaten zijn bemoedigend: in Ninove en Nieuwpoort, waar het broodassortiment voor de zomer werd uitgebreid, koopt 20% van de klanten een product uit het nieuwe assortiment. De topverkopers zijn de klassiekers: stokbrood, chocoladebroodjes en lang grof brood. “We trokken de afgelopen maanden in de testwinkels nieuwe klanten aan en ook jonge gezinnen leggen het nieuwe assortiment graag in hun winkelkar”, aldus Elen.
Colruyt innoveert momenteel in wel meer afdelingen met een uitbreiding of bijsturing van het assortiment. Aan de kassa’s vinden klanten nu tijdschriften en bloemen, en in de cosmetica-afdelingen in Halle en Ninove verschijnen luxemerken als The Ordinary en Clinique (beide van de groep Estée Lauder) in de schappen. Ook daar gaat het nog om een test. Met dat bijkomend aanbod wil de marktleider de omzet, de marges en het marktaandeel weer opkrikken.



