Zalando rolt zijn AI-gestuurde ontdekkingsfeed uit naar zestien extra markten en introduceert tegelijk profielpagina’s voor klanten. Voor medeoprichter Robert Gentz is het een kantelpunt: Zalando draait niet langer alleen om aankopen, maar ook om betrokkenheid en inspiratie.
“Spelen met content”
De gepersonaliseerde feed in de app toont voortaan kleding, merken en content op basis van individuele voorkeuren en past zich voortdurend aan. Gebruikers krijgen updates in real-time, afgestemd op hun smaak. De AI-gestuurde ontdekkingsfeed ging in juli live in zes landen. Na de uitbreiding van deze maand is de functie actief in 22 markten.
De nieuwe profielpagina’s maken het mogelijk om merken te volgen, content op te slaan en eigen stijlborden met anderen te delen. Volgens Zalando verschuift het winkelproces daarmee naar eenvoudig scrollen, swipen en spelen met content die bijna rechtstreeks is afgestemd op iemands stijl.
Vicepresident productontwerp Anne Pascual zegt dat het bedrijf zo verder gaat dan het traditionele e-commercemodel en inspeelt op de verschuiving bij digitale generaties, die steeds meer worden gedreven door emotie, inspiratie en hun gemeenschap.


