Met een innoverend marktplaatsmodel hoopte ondernemer Stijn Martens van de eerste Belgische onlinesupermarkt Hopr een succes te maken. Op de RetailDetail Night doet hij uit de doeken waarom dat niet lukte – en wat hij eruit leerde.
Als Bill Gates erin gelooft…
In april 2021 ging Hopr met testbestellingen en -leveringen van start in Hasselt, als eerste lokale onlinesupermarkt. Martens financierde de opstartfase met eigen middelen, met de bedoeling om later op te schalen naar heel Vlaanderen. Hopr wilde zich onderscheiden met een superieure service, een insteek die de ondernemer meenam uit zijn ervaring als marketingdirecteur van telecomoperator Mobile Vikings. Een innoverend marktplaatsmodel met partners uit de sector leek een veelbelovend idee.
Helaas liep het anders: in februari van dit jaar gooide Hopr de handdoek, na “een mooie en vooral heel leerrijke reis”. Terugblikkend wijt Martens het mislukken aan de systeemschokken van de afgelopen jaren, die de prioriteiten van consumenten hebben omgegooid. “Bij de start was de interesse groot, we hadden wachtlijsten. We verkochten veel vers, met groenten en fruit als topcategorie, niet enkel bakken bier waar je geen marge op haalt.” Maar door de hoge inflatie zetten shoppers hun budget weer op één. Voor een marktplaatsmodel vond Martens onvoldoende partners.
“In de fysieke winkels is de klant orderpicker en chauffeur tegelijk. Een online bestelling aan huis bezorgen, kost 20 euro. Dat is je marge… Dat automatiseren vergt gigantische investeringen. Toch geloof ik in het potentieel van onlinesupermarkten. Kijk naar Picnic: Bill Gates, een heel slimme investeerder, heeft er 600 miljoen euro in gestopt. Is er iets dat hij weet dat wij niet weten?”
Falen als leermoment
Vandaag werkt Stijn Martens bij Peasy: de groeiende groep achter Hypotheekwinkel (70 winkels), verzekeringen.be en aanbieders.be, één van de grootste onafhankelijke prijsvergelijkingssites van België. Over zijn ervaringen met Hopr komt hij getuigen in het voorprogramma “Fail forward” op de RetailDetail Night, op 20 november. Een seminar rond falen als leermoment: falen hoeft immers geen negatieve ervaring te zijn: het kan een inspiratiebron zijn voor groei en ontwikkeling.
RetailDetail zocht én vond retailers die bereid waren om te getuigen over hun inspirerende mislukkingen. De deelnemers gaan open in gesprek met moderator Stefan Van Rompaey, met collega’s en met u, het publiek. Ook op het podium: Pascale Switten over de doorstart en het einde van outletwinkel Cameleon, Mark MJ Vandevelde over het traject van het duurzame sneakermerk Komrads, en Alain Hellebaut die vanuit zijn dertigjarige ervaring als manager bij onder andere Fun, Maxi Toys en Oh’Green vijf lessen zal delen, onder het motto “Crisissen zijn onvermijdelijk — maar chaos is een keuze.”
Bestel tijdig je tickets: meer info via de knop hieronder.


