Colgate-Palmolive boekte in het derde kwartaal meer omzet dankzij hogere prijzen, ondanks dalende volumes. De netto-omzet steeg met 2% tot 5,1 miljard Amerikaanse dollar (4,7 miljard euro). De groep verlaagde tegelijk de verwachting voor de organische groei over het volledige jaar.
Regio’s presteren gemengd
Tijdens het kwartaal gingen de prijzen 2,3% omhoog, terwijl het volume 1,5% terugviel. De organische omzet nam met 0,4% toe. Lagere verkopen van huismerkproducten in diervoeding duwden die organische groei 0,8% lager, nadat het bedrijf die niet-strategische activiteit heeft verlaten.
De netto-omzet daalde met 0,4% in Noord-Amerika en met 1,5% in Azië-Oceanië, maar steeg met 2% in Latijns-Amerika, met 7,6% in Europa en met 6,8% in Afrika/Eurazië. Diervoedingmerk Hill’s Pet Nutrition noteerde een omzetgroei van 1,4%.
Winst en vooruitzichten
De operationele winst zakte met 1% tot 1,059 miljard dollar (een miljard euro). De nettowinst ging van 737 miljoen dollar (680 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar naar 735 miljoen dollar (684 miljoen euro).
Voor het volledige boekjaar blijft Colgate-Palmolive rekenen op een kleine netto-omzetgroei. De verwachting voor de organische omzet ligt nu op 1 à 2%, tegenover een eerdere bandbreedte van 2 à 4%.
“Terwijl we overstappen naar onze nieuwe strategie voor 2030 en ons eerder aangekondigde ‘Strategic Growth and Productivity Program’ uitrollen, zijn we goed gepositioneerd om de groei opnieuw te versnellen ondanks onzekerheid in wereldwijde markten en lagere wereldwijde categoriegroei”, zei topman Noel Wallace. “De 2030-strategie is onze blauwdruk voor het aanpassen aan de uitdagingen en het benutten van de kansen van deze meer complexe operationele omgeving”, voegde hij eraan toe.


