Inter IKEA, de merkhouder van IKEA, zag zijn operationeel resultaat met 26% terugvallen door hogere kosten na Amerikaanse tariefaankondigingen. De omzet bleef nagenoeg stabiel, maar de winkelverkopen daalden opnieuw. Tegelijk kochten klanten meer in volume dankzij die prijsverlagingen.
Dalingen door tarief- en prijsdruk
Inter IKEA, dat wereldwijd de winkels bevoorraadt, rapporteerde voor het boekjaar tot en met 31 augustus een operationele winst van 1,7 miljard euro, tegen 2,3 miljard euro een jaar eerder. De omzet daalde licht, van 26,5 miljard naar 26,3 miljard euro.
Grondstofprijzen en logistieke kosten liepen in de tweede jaarhelft op door de onzekerheid in verband met de lukrake Amerikaanse tariefaankondigingen. Wereldwijde winkelverkopen daalden voor het tweede jaar op rij, tot 44,6 miljard euro. Hoewel IKEA de prijzen in het algemeen verlaagde om meer klanten aan te trekken, dwongen hogere Amerikaanse tarieven het bedrijf juist tot prijsverhogingen voor sommige producten in de Verenigde Staten.
Productie dichter bij de markt
De Litouwse meubelleverancier SBA opende vorige maand zijn eerste fabriek in de Verenigde Staten, om onder meer Billy-boekenkasten en Kallax-opbergmeubels te produceren voor de Amerikaanse markt en zo de strafheffingen te ontlopen.
Die fabriek was al gepland voordat de Amerikaanse president Donald Trump zijn tariefverhogingen doorvoerde, bezweert financieel directeur Henrik Elm, maar ze komt gezien de importtarieven “wel erg gelegen.


