Het Belgische modemerk Xandres doet al vijf jaar niet mee aan Black Friday. “We hebben geen omzetverslaving”, zegt CEO Willem Wijnen, “maar bewijzen dat je op een verantwoorde manier kan ondernemen én groeien.”
Fatsoenlijk zakendoen
Xandres was één van de eerste Belgische modebedrijven met een eigen ‘sustainability manager’. Vandaag zit duurzaamheid verweven in de vezels van het kledingmerk. Toch gebeurt dat in alle discretie. Zelfs desgevraagd komt CEO Willem Wijnen niet met grote verhalen of politieke statements, maar gaat het gewoon over goed huisvaderschap.
“Thuis ruim je op, dus ook als bedrijf moet je proberen netjes te zijn. Dat kan nooit honderd procent perfect, maar je kunt wel je best doen”, benadrukt de topman, voor wie duurzaamheid een vanzelfsprekend onderdeel van fatsoenlijk ondernemerschap is. Op de RetailDetail Night op 20 november vertelt hij tijdens het middagprogramma Gamechangers hoe Xandres dat aanpakt.
Green Friday in plaats van Black Friday
Op Black Friday (28 november) blijven de winkels en webshop van Xandres bijvoorbeeld opnieuw dicht. In plaats van kortingen te strooien, organiseert het merk een Green Friday rond educatie en reparatie. “Klanten kunnen kleding kosteloos laten herstellen. Dat kan het hele jaar door, maar die dag leggen we er extra de nadruk op”, legt Wijnen uit.
Black Friday schrappen lijkt commercieel gewaagd, maar Xandres bewijst dat het werkt. “We doen er al vijf jaar niet aan mee. En kijk, we draaien financieel gezond. We groeien elk jaar,” zegt Wijnen. De beslissing past immers bij de waarden van het merk. “We maken tijdloze collecties die lang meegaan. Dan kun je niet midden in het seizoen plots alles met korting verkopen. Dat ondermijnt de waarde van je product én stimuleert overconsumptie.”
Tegen de fast-fashionstroom in
Toch is prijsgevoeligheid een realiteit. “Iedereen let op zijn centen,” erkent Wijnen. “Maar onze klanten waarderen kwaliteit. Wij zijn het tegenovergestelde van fast-fashion: Xandres-items zijn geen hype-items die je vijf keer draagt en weggooit. Ze blijven stijlvol en zijn van hoge kwaliteit. Daarmee bied je echte waarde.”
Over de opmars van ultrasnelle en -goedkope modebedrijven als Shein wil Wijnen zich niet specifiek uitlaten, maar het principe is duidelijk. “Wij spelen in een andere markt. Natuurlijk moet je alert blijven, maar er is absoluut plaats voor merken die niet met de mainstream meegaan. Wij groeien al acht jaar op rij – dat bewijst dat het werkt. Als je trouw blijft aan je waarden en aan je klanten, kun je ook in een moeilijke markt vooruitgang boeken.”
Geen eco-profeet, wel verantwoordelijkheid
Xandres kreeg onlangs ook opnieuw het EcoVadis Gold-label, waarmee het tot de 5% meest duurzame bedrijven behoort. “Dat toont dat duurzaamheid bij ons in de processen verankerd zit,” zegt Wijnen.
Al ambieert Xandres geen missionair merk te zijn. “Wij zijn geen eco-merk, we zijn een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid neemt en netjes onderneemt. We willen niet moraliseren of mensen opvoeden, maar gewoon tonen dat je duurzaam kunt werken én winstgevend blijven. Als ons voorbeeld anderen inspireert, is dat winst.”
Laatste kans: bestel nog snel tickets voor de RetailDetail Night morgen, 20 november, in de Handelsbeurs in Antwerpen. Na de voorprogramma’s geniet je nog van een seated dinner met C-level panelgesprek, een keynote van Tom Palmaerts (Trendwolves), het jaaroverzicht van Gino Van Ossel en veel meer!


