RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren

icon
Algemeen22 november, 2016

Twee op de drie ondernemers spelen nog niet in op vergrijzing, hoewel 65-plussers straks naar schatting 35% van de totale consumentenbestedingen voor hun rekening nemen.

Bestedingen in foodretail stijgen

Over vijftien jaar zullen er naar verwachting 4,25 miljoen 65-plussers zijn, die ook steeds meer te besteden hebben. Deze fitte senioren hebben immers een andere levensstijl, maar zorgen ook voor meer vraag naar producten en diensten voor langer zelfstandig wonen. Foodretail, gezondheid en persoonlijke diensten, recreatie en cultuur en vervoer zijn de sectoren waar de bestedingen het meest zullen stijgen, verwacht ING Economisch Bureau in haar rapport Vergrijzing als kans.

 

Ondernemers kunnen onder andere op de groeiende vergrijzing inspelen door producten en diensten te ontwikkelen voor:  

•    Ontzorgen: (zorg)diensten aan huis om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, thuisbezorging van voeding of maaltijden en nieuwe woon(zorg)concepten.
•    Verbinden: ontwikkelen van slimme (online) platformen die vraag en aanbod koppelen (zorg/diensten, sociale netwerken en meenschappelijke woonconcepten.
•    Vergemakkelijken: domotica (huisautomatisering), Internet of things, persoonlijke mobiliteit en winkels en gebouwen toegankelijker maken.
•    Leuker maken: inspelen op de groeiende behoefte aan recreatie (reizen, wellness, sport) en zelfontwikkeling (cultuur en onderwijs).
 

Kansen voor kwaliteit en service  

In supermarkten gaan de ouderen ruim 10,5 miljard euro uitgeven, bijna 20% meer dan de 9 miljard van dit jaar. Het aantal senioren neemt immers toe van 3 miljoen naar bijna 3,5 miljoen en ook hun besteding per persoon klimt. De senior van de toekomst is gemiddeld welvarender, woont langer zelfstandig en heeft vaker een eenpersoonshuishouden. Hierdoor stijgt de seniorenomzet sterker dan de totale supermarktomzet.

 

Ouderen verwachten echter meer van de winkel dan alleen lage prijzen: toekomstige klanten op leeftijd hebben meer aandacht voor gezondheid en waarderen het sociale aspect van boodschappen doen. Aan de bovenkant van de markt komt meer ruimte voor kwalitatief betere en luxueuzere producten. Supermarkten kunnen de oudere klant ook aan zich binden met service. “De supermarkten die het best naar de oudere klant luisteren hebben een streepje voor, op lokaal niveau zijn de verschillen groot en daar ligt ruimte om je te onderscheiden”, aldus Dirk Mulder van ING.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN