RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coop opent slimme supermarkt in Milaan

icon
Food19 december, 2016

Een hoogtechnologische supermarkt van de Italiaanse keten Coop zet onder meer ‘augmented reality’ in om shoppers te informeren over hun koop- en eetgedrag. Het doel: duurzame consumptie.

Prototype wordt realiteit

De ‘supermarkt van de toekomst’, die Coop in 2015 voorstelde op de World Expo in Milaan, is niet langer een prototype. Het concept heeft nu ook de stap gezet naar de reële wereld: in het winkelcentrum Bicocca Village in Milaan opende vorige week een slimme, interactieve supermarkt die digitale technologie inzet om een meer bewuste en duurzame consumptie te promoten.

 

De winkel van 1.000 m² verkoopt zo’n 6.000 referenties. Een deel van het aanbod is uitgestald op intelligente verkooptafels. Wanneer je je hand beweegt in de richting van een product, verschijnt er automatisch op een scherm boven de tafel bijkomende informatie: waar het product vandaan komt, welke voedingswaarde het heeft, of het mogelijk allergenen bevat, wat je met het afval moet doen, enzovoort. Dat wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van Microsoft Kinect-sensoren, die de bewegingen van de shoppers detecteren.

 

In de winkel bevinden zich verder ook interactieve ’totems’ met aanraakschermen. Een blikvanger is de twintig meter lange videomuur met 54 monitoren, die de shoppers in real time informatie bezorgen over de producten in de winkel, de promoties, verkoopstatistieken, receptideeën en berichten op sociale media. 

 

Duurzamer consumptiepatroon

De interactieve supermarkt werd ontworpen door Carlo Ratti, professor aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT): “Elk product vertelt een verhaal”, zegt hij: “In de toekomst wordt het mogelijk om alles te ontdekken over de appel waar we naar kijken: aan welke boom hij groeide, de CO2 die hij produceerde, de chemische behandeling die hij onderging, en zijn reis naar het supermarktrayon.”

 

Data zullen tot een beter geïnformeerd en duurzamer consumptiepatroon leiden, verwacht hij: een volledig transparante bevoorradingsketen zal shoppers bewust maken van de limieten van onze natuurlijke bronnen. Dat kan de aankoop van verse, lokale producten stimuleren. 

Ondanks de dominante aanwezigheid van digitale toepassingen oogt de supermarkt overigens niet kil: voor de winkelinrichting gebruikte men lage meubels en warme materialen als hout en keramiektegels, met het oog op een aangename en efficiënte winkelervaring. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN