RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Schoenretailer vanHaren betreedt de Belgische markt

icon
Mode16 januari, 2017

Met de Nederlandse schoenketen vanHaren, onderdeel van de Deichmann-groep, komt een ‘value retailer’ van Europees formaat naar België. “We bieden schoenen voor het hele gezin aan, met de allerbeste kwaliteit tegen de laagste prijs.”

Inkoopmacht

Wie de schoenenbranche een beetje volgt, kon de stap naar België misschien wel zien aankomen: België is één van de weinige witte vlekken in Europa voor de Deichmann-groep. De schoenspecialist gelooft de Belgische consument te kunnen verleiden met zijn prijs-kwaliteitverhouding. Naar het voorbeeld van het Duitse Deichmann ontpopte vanHaren zich immers als een ware ‘value retailer’: “We bieden de allerbeste kwaliteit aan tegen de laagste prijs. Die claim kunnen we waarmaken dankzij het enorme schaalvoordeel dat de groep Deichmann biedt”, zegt CEO Krein Bons. 

 

Die positionering schept kansen voor vanHaren in België, meent Bie Buelens, die samen met Robert Vos de Belgische directie vormt. “Er ontbrak een retailer als vanHaren op de Belgische markt. Het aanbod van vanHaren past namelijk goed bij de Belgische bevolking: we zijn er voor iedereen en voeren een breed en kwalitatief aanbod van zowel huismerken als bekende A-merken zoals Nike en Adidas, tegen prijzen die significant lager zijn dan die van de bekende spelers in het middensegment. Daar zien we potentieel.” De Belgische schoenmarkt telt immers nog vrij veel kleinere spelers. Zij kunnen deze prijzen niet garanderen omdat zij er niet de inkoopkracht voor hebben.

 

Triple A-locaties

Of het prijsverschil dan echt zo groot is? Toch wel, vernemen we: “We verkopen schoenen tussen pakweg 20 en 80 euro, van een kwaliteit die merkbaar beter is dan die van de echte discounters.” Net als in Nederland gaat vanHaren voor triple A-locaties in de steden, in panden van minstens 300 m², maar de keten ambieert ook winkelcentra en kwalitatieve panden in de periferie (600 à 900 m²). 

 

“De contracten voor de eerste drie panden zijn getekend: in april openen we in Aalst en Sint-Joris-Winge, in het najaar volgt Genk. Die locaties gaan we grondig testen. Intussen worden ons heel wat winkels aangeboden, die we rustig gaan bekijken.” Op een concreet aantal openingen laat vanHaren zich echter niet vastpinnen. “We willen gezond groeien. Dat is het belangrijkste!” 

 

Bovendien wil vanHaren een echte omnichannelspeler zijn: vanharen.be komt vanaf 1 april online. “Wij noemen het niet ‘online’, maar wel ‘no line’. Consumenten zijn meer dan ooit in staat om zich 24/7 te oriënteren en te bepalen wat, wanneer en waar zij kopen. Beide kanalen versterken elkaar”, zegt Bons.

 

Bijna een eeuw od

De keten werd in 1929 opgericht door Ivo vanHaren, die schoenen produceerde en verkocht in eigen winkels. Omdat er geen opvolging was in de familie vanHaren, werd de onderneming in 1985 verkocht aan het Duitse familiebedrijf Deichmann. Vandaag is de Nederlandse keten goed voor een omzet van ruim 160 miljoen euro met 142 winkels en een webshop. vanHaren verkoopt schoenen voor het hele gezin, in ruime en moderne winkels volgens een ‘rack room’ concept, waarbij alle schoenen overzichtelijk in de winkel staan, zodat klanten zelf kunnen rondneuzen.

 

De Deichmann-groep in cijfers
•    Nummer één in de wereld
•    172 miljoen paar schoenen
•    24 landen (binnenkort dus 25)
•    3710 winkels
•    37.300 medewerkers
•    5,3 miljard euro omzet

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Mango in nieuw jasje: nieuw hoofdkantoor, nieuwe naam, nieuwe structuur

    Modegroep Mango wil groeien, en markeert dat met een belangrijke symbolische stap. Het Spaanse concern verandert niet alleen zijn statutaire naam, maar verhuist ook zijn hoofdkantoor naar de recent opgeleverde Mango Campus.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Lululemon van start in Italië met eerste winkel in Milaan

    Lululemon breidt zijn Europese activiteiten verder uit: de Canadese sportkledingretailer opende zopas een eerste Italiaanse winkel in het winkelhart van Milaan.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Moederbedrijf Tommy Hilfiger schrapt banen in Amsterdam

    PVH, de holding boven onder andere Calvin Klein en Tommy Hilfiger, voert ontslagen door op zijn regionale hoofdkantoor in Amsterdam. De reorganisatie volgt op een miljoenenverlies in het eerste kwartaal.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN